5조 베트남 최대 토목사업 '북남고속도로' 건설사업 막 올라 VIDEO: Bidding for North-South Expressway scheduled in August
Bidding for North-South Expressway scheduled in August
By Nguyen Huong June 6, 2019
Bidding for eight PPP components of the North-South Expressway will be held in August, Minister of Transport Nguyen Van The says.
"We then can report to the National Assembly about the bids in September," he told lawmakers at a house session on Wednesday.
Da Nang-Quang Ngai Expressway is the first expressway in central Vietnam. Photo by VnExpress.
(다낭-꽝아이 고속도로, 베트남 중앙지역 관통 최초 고속도로)
5조 베트남 최대 토목사업 '북남고속도로' 막 올라
지난달 17일 하노이서 사업 설명회 열려 기업 150곳 참석 '문전성시' 8월 입찰 한국건설사 수주 기대 베트남 건국 이래 최대 토목사업인 '동부지역 북남고속도로' 프로젝트의 막이 올랐다. 총사업비가 5조원에 달하는 만큼 국내외 기업들의 치열한 수주경쟁이 예상된다. 6일 관련 업계에 따르면 베트남 교통운송부는 지난달 17일 하노이시 훙브엉 컨벤션센터에서 '동부 북남고속도로 1단계(2017-2020) 건설사업 투자유치설명회'를 개최했다. 이날 설명회에서는 1단계 사업에 포함되는 고속도로 11곳에 대한 정보와 함께 사전자격심사(PQ) 절차 안내가 이뤄졌다. 설명회가 끝난 뒤에는 질의응답 시간도 이어졌다. 현지기업 50곳을 포함해 한국, 중국, 일본 등 해외기업 약 100개 등 총 150개 업체가 참석해 이번 프로젝트에 대한 높은 관심을 입증했다. PQ 신청서만 85만부가 팔렸다. 동부 북남고속도로 1단계 건설사업에는 총 11개의 고속도로 건설 프로젝트가 포함됐다. 이들 고속도로의 전체 구간 합산 거리는 654km이며, 총투자액은 43억 달러(약 5조원)로 추산된다. 3개 프로젝트는 베트남 정부가 직접 자금을 조달하고 나머지 8개 프로젝트는 민간합작투자사업(PPP) 방식으로 진행된다. 기초 공사 완공 목표 연도는 2021년이다. 지난달 17일 하노이시 훙브엉 컨벤션센터에서 ‘베트남 동부 북남고속도로 1단계 건설사업 투자유치설명회’가 열렸다. (사진=코트라 하노이무역관) 사업자 선정은 법령에 의거한 국제입찰방식으로 결정되며 현재 지난달부터 PQ 접수가 시작됐다. PQ 접수는 7월 중순쯤 마감되고 심사 결과는 한 달 뒤인 8월 발표한다. PQ 심사 결과에서 상위기업 5곳만 본입찰에 참여할 수 있다. 본입찰은 올해 10월 시작되고 내년 3월 우선협상대상자가 선정된다. 최종 계약은 4월쯤 이뤄질 전망이다. 다수의 중국 업체들이 높은 관심을 보이고 있는 것으로 알려졌으며 국내 기업으로는 현대건설과 GS건설이 공식적으로 참가 의사를 밝힌 상태다. 코트라 하노이무역관 관계자는 "프로젝트 참여를 원하는 기업은 베트남 정부의 PPP 투자법 초안 등 정책 동향을 모니터링하는 한편, 투자 위험에 대해 면밀히 검토하고 기업 수익 확보와 위험 완화를 위한 세부 전략 방안을 수립할 필요가 있다"고 조언했다 [에너지경제신문 박성준 기자] |
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The said 34 firms - 24 Vietnamese and 10 foreign, six Chinese, two Japanese, and one French and one South Korean - have collected bid documents.
The Ministry of Transport said last week that work on the eight public-private partnership (PPP) projects of the eastern section of the North-South Expressway could begin next April after the government awards them by first shortlisting five bidders and then narrowing them down to one for each project.
The ministry expects 70 percent of the land acquisition to be completed by then.
At the National Assembly, delegate Nguyen Ngoc Phuong of Quang Binh Province raised concern about Vietnamese firms’ inability to enter the bidding due to their lack of finances and domestic banks’ reluctance to lend.
The suggested that domestic firms could form a consortium among themselves or join hands with foreign companies.
The National Assembly has determined that for the North-South Expressway PPP projects at least 20 percent of total investment must come from the private partners' equity.
Thus, a component of the expressway costing VND20 trillion ($855 million) will require the private partner to bring in $171 million in equity, which is beyond most Vietnamese companies’ wherewithal.
The said to ensure quality and transparency his ministry hired two foreign companies to compile the bid documents.
Of the 11 components of the eastern section of the North-South Expressway, three will be publicly funded while the remaining eight to be put up for tenders. They are expected to cost VND118 trillion ($5.06 billion), with VND55 trillion ($2.36 billion) coming from the government.
The 11 components will make up 654 kilometers of the 2,000-kilometer expressway running from Nam Dinh Province near Hanoi to Vinh Long Province, southwest of Ho Chi Minh City. The expressway is scheduled to be completed in 2025.
Turning then to the North-South High-speed Railway project, The said his ministry has already submitted a proposal to the government and hopes to get lawmakers’ support for it.
Deputy Prime Minister Trinh Dinh Dung in April was quoted as saying in a statement released by the Government Office that this project is of large scale and would cost a lot and so should be carefully studied to make sure it will achieve general consensus.
North-South expressway to cost US$13.6 billion/VOV Online Newspaper
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South Korean conglomerate Hyundai Group last week expressed interest in both the expressway and high-speed railway projects at a meeting with Ministry of Transport officials. Its vice president, Chung Jin-hae, said for PPP investments, government guarantees like minimum revenue guarantees are important.
Government guarantees were among the 10 points the Ministry of Planning and Investment listed in a document it recently circulated among relevant agencies to solicit opinions for its PPP bill.
Its proposals on guarantees related to minimum returns and foreign exchange risks, if approved, might help remove some bottlenecks and attract foreign investors to major PPP transport infrastructure projects.
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