"외국어 능숙히 구사하면 '인지력·기억력' 더 좋아져" - 조지타운대 연구결과 Bilinguals of Two Spoken Languages Have More Gray Matter Than Monolinguals
여러가지 언어체계 구사할 수록 효과적
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이른바 ‘스펙 경쟁’이 과열되는 지금, 외국어 학습은 선택이 아닌 필수로 자리 잡고 있다. 그런데 이렇게 ‘억지로’ 배우는 외국어일지라도 능수능란하게 구사할 수 있다면 언어능력 뿐 아니라 인지능력 향상에도 도움이 된다는 연구결과가 발표됐다. 조지타운대학 메디컬센터(Georgetown University Medical Centre) 연구팀은 최근 연구를 통해 외국어 구사능력자의 대뇌피질 일부가 일반적인 경우와 비교해 더 크게 성장한다는 사실을 알아냈다고 밝혔다. 최근 이루어졌던 몇몇 유사한 연구들에서도 외국어 구사 아동의 집중력, 단기기억력 등이 그렇지 않은 아동에 비해 더 강해진다는 사실이 드러났었다. 그러나 이와 상반되는 연구 결과도 있어 해당 발견에 대한 논란이 있어왔다. 이에 대해 이번 연구를 이끈 기네비어 이든 박사는 “그동안 유사 연구들의 조사결과가 상이했던 이유는 지적 능력을 측정하는 방식이 지나치게 다양했던 때문”이라며 “이에 우리는 아예 접근방식을 바꾸어 대뇌피질의 부피를 직접 측정했다”고 설명했다. 연구팀의 가설은 외국어를 구사하는 경우 인지능력의 활용이 더욱 많이 요구되는 만큼 해당 기능을 관장하는 두뇌영역에 별도의 발달이 이루어지리란 것이었다. 실제로 두뇌를 스캔한 연구팀은 외국어 구사 성인들의 전두엽과 두정엽 부위 대뇌피질이 모국어만 사용하는 성인에 비해 더 많이 성장했다는 점을 알아냈다. 전두엽과 두정엽은 집중력, 억제력, 단기기억력 등을 관장하는 두뇌 영역이다. 이 요소들은 심리학에서 ‘집행통제’(executive control)라고 일컫는 기능에 속하며, 외부 자극을 수용해 정보를 처리하고 학습하는 능력에 연관돼 있다. 연구팀은 한 발 더 나아가 외국어 사용이 구체적으로 어떻게 두뇌 발달에 도움을 주는지 알아보기 위한 추가 조사를 진행했다. 연구에 참여한 올루라드 박사는 “(두뇌발달이) 서로 다른 언어체계를 번갈아 사용하면서 두뇌를 훈련했기 때문에 나타났는지, 아니면 풍부한 어휘력 등 다른 요소에 의해 야기된 것인지 알아봐야 했다”고 설명한다. 이를 위해 연구팀은 영어/영어수화 사용자들과 영어/스페인어 사용자들의 뇌를 서로 비교했다. 두 집단 모두 풍부한 어휘력 등 통상적인 ‘2개 국어 구사자’(Bilingual)의 특성을 공통적으로 지닌다. 하지만 영어와 영어수화는 언어체계가 서로 동일한 반면, 영어와 스페인어는 언어체계가 판이하다는 점에서 두 집단 간에는 차이가 있다. 조사 결과 영어/영어수화 사용자의 경우 대뇌피질 변화가 관찰되지 않았다. 올루라드 박사는 이에 대해 “영어수화와 영어의 언어구조가 거의 흡사하다는 점에 미루어봤을 때, ‘2개 국어 구사자’의 기타 특성보다는 여러가지 언어체계를 구사하는 활동 자체가 대뇌피질 성장을 촉진한다는 점을 알 수 있었다”고 밝혔다. 이 연구는 ‘대뇌피질’(Cerebral Cortex)저널에 공개됐다. 사진=ⓒ포토리아 [서울신문 나우뉴스]방승언 기자earny@seoul.co.kr |
Bilinguals of Two Spoken Languages Have More Gray Matter Than Monolinguals
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Georgetown University Medical Center
WASHINGTON (July 16, 2015) — A new study published in the journal Cerebral Cortex suggests people who speak two languages have more gray matter in the executive control region of the brain.
In past decades, much has changed about the understanding of bilingualism. Early on, bilingualism was thought to be a disadvantage because the presence of two vocabularies would lead to delayed language development in children. However, it has since been demonstrated that bilingual individuals perform better, compared with monolinguals, on tasks that require attention, inhibition and short-term memory, collectively termed “executive control.”
This “bilingual advantage” is believed to come about because of bilinguals’ long-term use and management of two spoken languages. But skepticism still remains about whether these advantages are present, as they are not observed in all studies. Even if the advantage is robust, the mechanism is still being debated.
“Inconsistencies in the reports about the bilingual advantage stem primarily from the variety of tasks that are used in attempts to elicit the advantage,” says senior author Guinevere Eden, DPhil, director for the Center for the Study of Learning at Georgetown University Medical Center (GUMC). “Given this concern, we took a different approach and instead compared gray matter volume between adult bilinguals and monolinguals. We reasoned that the experience with two languages and the increased need for cognitive control to use them appropriately would result in brain changes in Spanish-English bilinguals when compared with English-speaking monolinguals. And in fact greater gray matter for bilinguals was observed in frontal and parietal brain regions that are involved in executive control.”
Gray matter of the brain has been shown to differ in volume as a function of people’s experiences. A prominent finding of this type was a report that London taxi drivers have more gray matter in brain areas involved in spatial navigation.
What about being bilingual leads to these advantages? To address this question the team went one step further. “Our aim was to address whether the constant management of two spoken languages leads to cognitive advantages and the larger gray matter we observed in Spanish-English bilinguals, or whether other aspects of being bilingual, such as the large vocabulary associated with having two languages, could account for this,” explains Olumide Olulade, PhD, the study’s lead author and post-doctoral fellow at GUMC.
The researchers compared gray matter in bilinguals of American Sign Language (ASL) and spoken English with monolingual users of English. Both ASL-English and Spanish-English bilinguals share qualities associated with bilingualism, such as vocabulary size. But unlike bilinguals of two spoken languages, ASL-English bilinguals can sign and speak simultaneously, allowing the researchers to test whether the need to inhibit the other language might explain the bilingual advantage.
“Unlike the findings for the Spanish-English bilinguals, we found no evidence for greater gray matter in the ASL-English bilinguals,” Olulade says. “Thus we conclude that the management of two spoken languages in the same modality, rather than simply a larger vocabulary, leads to the differences we observed in the Spanish-English bilinguals.”
The research team says their findings adds to the growing understanding of how long-term experience with a particular skill — in this case management of two languages — changes the brain.
In addition to Olulade and Eden, study authors include Nasheed I. Jamal, MD, Charles Perfetti, PhD, of The University of Pittsburgh, and Daniel S. Koo, PhD, and Carol J. LaSasso, PhD, of Gallaudet University (Washington, DC).
The study was supported by the Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (P50 HD40095), the National Institute on Deafness and Other Communication Disorders (F32 DC007774), and the National Science Foundation (SBE 0541953 and SBE 0541953).
About Georgetown University Medical Center
Georgetown University Medical Center (GUMC) is an internationally recognized academic medical center with a three-part mission of research, teaching, and patient care (through MedStar Health). GUMC’s mission is carried out with a strong emphasis on public service and a dedication to the Catholic, Jesuit principle of cura personalis -- or "care of the whole person." The Medical Center includes the School of Medicine and the School of Nursing & Health Studies, both nationally ranked; Georgetown Lombardi Comprehensive Cancer Center, designated as a comprehensive cancer center by the National Cancer Institute; and the Biomedical Graduate Research Organization, which accounts for the majority of externally funded research at GUMC including a Clinical and Translational Science Award from the National Institutes of Health.
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