중국-파키스탄, 50조원 규모 인프라 건설 논의 China president arrives in Pakistan to sign £30bn 'land corridor' agreement

파키스탄 도로 철도 등 
인프라 건설에 집중 지원 

President Xi Jinping flanked by Pakistani president Mamnoon Hussain (L) and prime minister Nawaz 
Sharif (R) at Islamabad airport on Monday. Photograph: Press Information Department/HAN/EPA 
중국 시진핑 주석을 파키스탄 맘문 후세인 대통령과 나와즈 샤리프 수상이 이슬라마바드 공항에서 영접하고 
있다.

시진핑(習近平) 중국 국가주석이 50조원 규모의 경제협력 논의를 위해 20일 파키스탄을 
국빈 방문하자 파키스탄 지도부가 모두 나서 환대했다.


 "양국 경제회랑 건설 일대일로에 중요" 


시진핑(習近平) 중국 국가주석이 20일 취임 후 처음으로 파키스탄 방문길에 나서면서 "형제집을 방문하는 것 같다"며 강한 친밀감을 드러냈다.

시 주석은 파키스탄 방문 전날인 19일 현지 유력 신문에 '중국-파키스탄 인민의 우의 만세'란 제목의 기고문을 통해 "파키스탄은 처음 방문하지만 자기 형제집을 방문하는 것과 같은 느낌"이라고 밝혔다고 중국 신화망(新華網)이 20일 전했다.

시 주석은 기고문을 "친구의 아름다운 형상이 내 마음의 거울에 있으니 조금만 내려다보면 보인다"는 파키스탄 언어인 우르두어 시(詩)를 인용한 뒤 "내 마음에는 파키스탄이 이와 같은 좋은 친구"라는 말로 시작했다.

그는 자신이 적극적으로 추진중인 '일대일로'(一帶一路:육상·해상 실크로드)에서 파키스탄이 매우 중요한 포인트라고 강조하며 '일대일로' 전도사를 자처하고 나섰다.

그는 "중국과 파키스탄의 경제 회랑은 실크로드 경제지대와 21세기 해상 실크로드의 합류점에 위치해 '일대일로' 이니셔티브에서의 중대한 프로젝트"라고 강조했다.

시 주석은 "양국간 경제회랑 건설을 중심으로 과다르항, 에너지, 기초시설(인프라) 건설, 산업협력을 중점 협력분야로 삼는 이른바 '1+4'의 협력 구조를 만들어 나가자"고 제안했다.

중국 신장(新疆)자치구와 파키스탄 과다르 항구를 잇는 양국간 경제회랑은 중국의 일대일로 건설에 중심축 역할을 맡고 있다.

실제로 시 주석은 이번 방문에서 이와 관련, 50조원 규모의 경제협력 논의를 마무리할 것이란 관측이 나오고 있다.

시 주석은 이어 "양국의 안보 이익은 관계가 밀접하다"며 안보 협력 강화를 강조하면서 "안보 협력과 경제 협력이라는 두 바퀴를 함께 굴려나가야 한다"고 말했다.

그는 국방 협력 강화의 필요성도 역설하면서 지역의 '핫이슈'에 관한 협력을 강화해 나가자고 촉구했다. 

이와 관련, 중국이 위안(元)급 41형 디젤 잠수함 8척을 40억∼50억 달러에 파키스탄에 판매하는 계약이 마무리될 것으로 예상된다.

시 주석은 양국이 외교 전략상의 밀접한 협력을 통해 조화로운 주변환경 조성, 양국 간 공동이익 수호 등을 해 나가야 한다고 강조하면서 인문 교류의 확대도 주문했다. 

시 주석의 이번 방문은 2013년 국가주석 취임 이후 처음이며 중국 국가주석의 방문으로는 2006년 후진타오(胡錦濤) 당시 국가주석 이후 9년 만이다.

파키스탄은 올해 시 주석의 첫 외국 방문지이기도 하다.

파키스탄도 시 주석의 방문을 매우 중시해 시 주석의 전용기가 파키스탄 국내로 들어오면 양국이 합작생산한 샤오룽(梟龍) 전투기 8대로 구성된 편대를 띄워 시 주석의 전용기를 호위할 예정이라고 환구시보(環球時報)는 전했다.

인도와 앙숙 관계인 파키스탄은 중국의 전통적 우방으로서 최근 전략적 경제적 가치가 더욱 높아지고 있다. 

시 주석은 21일까지 방문 기간 맘눈 후세인 파키스탄 대통령과 정상회담을 하고 각종 계약을 체결하며 상·하원 합동회의에도 참석할 예정이다.
(베이징=연합뉴스) 홍제성 특파원 jsa@yna.co.kr 


Xi Jinping’s funding of electricity generation and transport 
expected to give China access to move goods through Pakistan 
to Arabian sea


Jon Boone in Islamabad

The president of China has flown into Islamabad to finalise a multi-billion dollar investment programme that Pakistan is banking on to fix crippling electricity shortages and transform global trade routes.


President Xi Jinping’s two-day trip has been dubbed a “fate-changing visit”, given the importance of the series of agreements he is expected to sign that are intended to turn Pakistan into a crucial trade route for China.


The huge sums being offered dwarf the billions spent over the last decade by the US in its attempts to stabilise a fragile nuclear power and enlist its support for the war against the Taliban in neighbouring Afghanistan.


The Chinese are not just offering to build much-needed infrastructure but also make Pakistan a key partner in its grand economic and strategic ambitions.


Under the proposed China-Pakistan economic corridor, strengthened rail and road networks will allow Chinese goods to flow the length of the South Asian nation from its northern mountains to the Arabian Sea port of Gwadar.


For China it would provide a shorter, alternative route to major oil-producing countries than south east Asia’s strait of Malacca, an overcrowded, relatively shallow sea lane troubled by pirates.


Islamabad hopes the transit trade, in addition to lavish Chinese investment in new power stations, will provide a once-in-a-generation boost to a sluggish economy that has fallen far behind that of Pakistan’s regional competitor, India.


Pakistani officials claim the total investment comes to $45bn (£30bn), with the bulk of it going on efforts to double the country’s current electricity output.


Ahsan Iqbal, Pakistan’s planning minister, said the trade corridor project would tie the two countries’ economies together. “The real opportunity of this China-Pakistan economic corridor is that it changes the scope of the relationship from geopolitics to geoeconomics,” he said.


Sceptics have queried whether such vast sums are realistic for an unstable nation that is battling terror groups and has struggled to attract significant foreign investment.


Plans to link China to the waters of the Arabian Sea via Pakistani territory have been around for decades, and engineers began the task of carving a road through one of world’s toughest mountain ranges in the 1960s. But traffic and trade remained light and in recent years a large section of the Karakorum Highway has been submerged under a lake formed when a landslide blocked a river. 


Billboards in Islamabad celebrate Xi Jinping’s visit. Photograph: Anjum 

Naveed/AP 

이슬라마바드 거리에 시진핑의 환영 플래카드가 연도에 걸렸 있다.


Security will be one of the biggest challenges, not least in Balochistan, home of the Gwadar seaport and a decade-old separatist insurgency. The army says it has plans to raise a special force to protect the large numbers of Chinese engineers and workers who will help to build up the province’s infrastructure.


China also wants to see Pakistan tackle Jihadi militants and help end the Taliban insurgency in Afghanistan, given the links they have with Muslim separatists in China’s westernmost Xinjiang region.


Xi has never visited Pakistan before, but he lavished praise on his hosts before his two-day trip began. “I feel as if I am going to visit the home of my own brother,” said a newspaper article in his name, published on the first day of his visit.


He also reprised the now-cliched phrase of Pakistani-Chinese relations, that the two nations’ friendship was “higher than mountains, deeper than oceans and sweeter than honey”.


China has long regarded Pakistan as an unflinchingly loyal ally, rewarding it with arms sales and assistance with its nuclear programme. For its part, Pakistan puts enormous store by its relationship with a giant neighbour with which it has little in common.


Where Pakistan sees itself as a leader in the Islamic world, China is officially atheist and has been regularly accused by human rights groups of oppressing its Muslim minority. Despite their differences, however, Islamabad sees China as a vital ally in its struggle against India and as a foil to US dominance. Xi was welcomed to the country with full military honours, including a flypast of fighter jets.


Pakistani officials have expressed disappointment he declined an invitation to attend the country’s national day celebrations last month.


US largesse to Pakistan, including payments of $1.5bn a year since 2010 under the so-called “Kerry-Lugar” act, has failed to elicit anything like such a warm relationship. Even though much of the cash was funnelled to the Pakistani army, the country’s most powerful institution, relations were often tense and the US polled among the least loved nations in opinion polls.


Amerian officials ultimately concluded the payments were too scattered and failed to dissuade Pakistan from secretly backing its old allies, the Taliban.

edited by kcontents


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