조종사 없는 세계 최초 드론 공항 건설한다 The Army's Building a Drone-Only Airport in Texas


source gizmodo.

 

 

미국 텍사스주 포트 블리스 미군기지에 비행기 조종사는 단 한명도 없는 특별한 공항이 건설된다.

 

최근 미 현지언론은 "미 육군이 총 3300만 달러(약 363억원)의 예산으로 포트 블리스에 세계 최초 드론 공항을 건설한다" 고 보도했다.

 

활주로를 포함해 약 150에이커(약 18만평) 크기로 건설되는 이 드론 공항은 일반 공항처럼 보관과 정비가 가능한 격납고, 에이프런(항공기가 방향을 돌리거나 짐을 싣거나 하는 구역), 유도로(공항에서 활주로로 이어지는 항공기의 통로) 등이 모두 설치된다. 조종사만 없을 뿐 축소판 군사 공항인 셈.


드론만을 위해 특별히 건설되는 공항인 만큼 이용 고객도 귀빈급이다. 미 언론에 따르면 이 공항의 '승객'은 미국이 자랑하는 최첨단 드론인 '그레이 이글'이다. 그레이 이글(Gray Eagle)은 길이 8~9m의 대형으로 헬파이어 미사일(AGM-114)이 4발이나 장착돼 정밀 타격능력이 우수하다. 특히 지난해에는 성능을 개량해 급유없이 45시간을 비행하는 기록을 세운 바 있다.

 

미군 측이 이처럼 드론 공항까지 만드는 것은 드론이 일반 전투기보다 가격이 상당히 저렴하지만 효율은 높기 때문이다. 특히 어떤 작전에서도 인명피해가 없다는 점이 가장 큰 장점. 이 때문에 미군은 항공모함을 운영하며 지출하는 막대한 군사비 대신 드론 운용시스템을 효과적으로 구축해 이를 적극 활용하는 방안을 추진 중에 있다.

 

미 언론은 "향후 이 드론 공항에서 두 종류의 드론이 대기하며 출격명령을 기다리게 될 것" 이라면서 "공항은 모두 육군이 관리하며 외부로 부터 철저히 차단될 것" 이라고 보도했다.  

서울신문 박종익 기자 pji@seoul.co.kr

 

The Army's Building a Drone-Only Airport

in Texas

 

Andrew Tarantola

It's no secret that the US military is in L-O-V-E, love with its unmanned aerial fleet. The infatuation has reached fever pitch, in fact, now that the Army has begun construction of a brand new airport in central Texas that will only be accessible to its two favorite flying drones.

 

The military has made it clear that UAVs are the future of aerial reconnaissance—as well as in a growing number of cases, aerial combat—and that they'll eventually be operating in the same airspace as conventionally piloted aircraft. Two of these unmanned platforms have already become so ubiquitous—the Grey Eagle and Shadow UAS—that the US Army CoE has contracted SGS systems to build a 150 acre airport at Fort Bliss, Texas, just for them.

 

According to a report from Defense Systems,

 

The complex will include a 50,000-square-foot unmanned aircraft maintenance hangar and more than a mile of runways, aprons, and taxiways, according to an announcement from the company. The runways will include a 5,000-foot runway for the Grey Eagle and a 1,000-foot runway for the smaller Shadow. In addition to maintenance shops,

 

administrative space and storage space in the hangar, the facilities also will have a 5-ton bridge crane, oil/water separator, aircraft container and forklift storage, taxiway, access apron, oil and hazardous waste storage buildings, vehicle storage facilities, organizational vehicle parking, and overhead protection/canopy.

 

There's no word yet on how many of these aerial fliers the facility will be able to accomodate at any given time. [Defense Systems]

gizmodo.

 

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