[코로나 천태만상] 상품명은 해외여행인데 가지는 않는다? Airlines invent wild new ways to make money with borders closed


'해외여행 가는 척' 비행하다 되돌아오는 상품이 요즘 인기?


'외국여행 그리워' 수요에 이색 상품 속속

'90분 비행 후 제자리 착륙' 정원 150배 몰려

냉동 기내식 배달, 어메니티 온라인 판매하기도


    최근 여름 휴가철을 맞아 각국 항공사들이 이색 서비스를 속속 내놓고 있다. 마치 외국에 가는 것처럼 자국 영공을 비행하다 출발지에 되돌아오는 '유람 비행'이 대표적이다. 냉동 기내식 배달 서비스, 농산물 직거래 중개에 나선 항공사도 있다. 신종 코로나바이러스 감염증(코로나19) 사태 이후 하늘길이 대거 끊겨 수입이 줄자 마련한 자구책이다.



'해외여행 가는 척' 비행 서비스 인기

블룸버그통신에 따르면 일본 최대 항공사인 전일본공수(ANA·젠닛쿠)는 지난달 말 '여행 가는 척'하는 유람 비행 서비스를 선보였다. 비행기가 일본 나리타공항에서 이륙해 90여분간 하늘을 떠돌다가 다시 나리타공항에 착륙하는 프로그램이다.


ANA는 이 프로그램에 코로나19 이전 실제로 도쿄-호놀룰루 노선을 오간 에어버스 A380 비행기를 썼다. 실제로 하와이에 여행을 가는 분위기를 내기 위해서다. 승무원들은 하와이안셔츠를 입은 채 탑승객들에게 칵테일을 대접했다. 




이 프로그램은 퍼스트클래스 티켓이 5만엔(56만원), 이코노미 티켓이 1만4000엔~1만9000엔(약 16만원~21만원)에 팔렸다. 탑승 신청을 한 이들이 정원의 150배 가량 몰려 추첨을 통해 승객을 뽑았다. 


대만 스타럭스항공도 지난달 초 타이페이공항에서 대만 동부 해안을 따라 비행하다 다시 타이페이공항으로 돌아오는 '해외여행 가는 척'이라는 상품을 내놨다. 티켓 가격은 4221대만달러(약 17만원)이었다. 현지 언론에 따르면 여행 티켓 188장이 30초만에 팔렸다.


기내식·어메니티 온라인으로 판매

캐나다 중소항공사 에어노스는 기반 지역인 유콘 일대에서 냉동 기내식 배달 서비스를 시작했다. 맥앤치즈, 양배추롤과 매쉬포테이토, 고구마스튜 등 실제 비행 중 제공한 메뉴들로 이뤄졌다. 현지 언론들에 따르면 여행 때 맛본 기내식 특유의 맛을 그리워하는 이들, 코로나19로 냉동 음식을 대폭 저장해두려는 이들 등이 서비스를 이용하고 있다.



호주 콴타스항공은 지난달부터 '콴타스 케어팩' 온라인 판매에 나섰다. 기존엔 퍼스트 클래스 탑승객에게 제공했던 아몬드 등 먹거리를 비롯해 비즈니스 클래스 탑승객 지급 대상인 잠옷과 로션을 패키지로 팔았다. 잠옷 세트는 1만개가 불과 수시간만에 팔렸다.




콴타스는 코로나19 사태로 조기 퇴역한 보잉747기에서 객실 가구 일부를 떼어 판매하는 안도 검토하고 있다. 1등석 트레이 테이블을 기념품으로 파는 식이다.


콴타스항공이 판매에 나선 어메니티 제품. 사진 콴타스항공


항공 물류 여력 활용…전자상거래 진출도

말레이시아 저가항공사 에어아시아는 농산물 판매 온라인 사이트 '아워팜'을 열었다. 현지 농가가 키운 농산물을 배달해주는 전자상거래 플랫폼이다. 기존 화물 운송 여력을 활용한 자구책이다. 


중국에선 국내선 무제한 상품이 나왔다. 중국동방항공은 3322위안(약 58만원)에 올해 남은 기간 동안 주말에 항공편을 이용할 수 있는 '무제한 항공편 패키지'를 판매했다. 블룸버그통신에 따르면 지난 2주간에만 15만명이 이 패키지를 이용했다. 

선한결 기자 always@hankyung.com 한국경제




Airlines invent wild new ways to make money with borders closed

Angus Whitley, Bloomberg News


When it comes to raising money, nothing is off limits for airlines mired in their worst-ever crisis. From fresh vegetables to peanuts and pajamas, they’re selling almost anything to make it through the pandemic.


Even airlines that received government bailouts and slashed costs are looking for new revenue streams as they burn through cash while fleets are largely grounded and people stay at home. A recovery is expected to take years and cost carriers billions of dollars more.


A Qantas Boeing 787 on the tarmac at Sydney Airport, July 22. , Getty Images via Bloomberg


Here’s a look at what airlines are pedaling as they try to make up for the hit from COVID-19:


Fly Over Antarctica

With its international fleet grounded until at least mid-2021, Australia’s Qantas Airways Ltd. is renting out one of its Boeing Co. Dreamliners for sightseeing trips over the southern ice cap.


Antarctica Flights is chartering the plane and crew from Qantas for seven trips between November and February. The flights last between 12 and 14 hours, and a business-class seat with full in-flight service costs A$7,999 (US$5,850).




Pajamas and Almonds

Qantas also sold items typically given away to premium passengers, including 10,000 sets of pajamas that it said were snapped up in a matter of hours. The A$25 amenity packs usually doled out free to people in the front seats were available online and contained hand cream, tea bags, chocolate biscuits and smoked almonds, among other in-flight treats.


Qantas may also salvage something from its Boeing 747s, which were retired early due to the crisis. A spokesman said some of the cabin interiors, such as first-class tray tables, might be sold as memorabilia.


In-Flight Meals, at Home

Air North, the 43-year-old airline that connects Canada’s remote Yukon with hubs such as Vancouver, branched into home-delivered airline meals. Menu offerings include beef pot pie for $9.00 (US$6.88) and a selection of cheesecakes for $13.99.


Customers can order as many as 20 of the pre-cooked, frozen meals at a time, to be dropped off by a driver the next business day. The meals are only available in neighborhoods in the northwestern city of Whitehorse and the delivery charge is $10.


Flights to Nowhere

Japan’s ANA Holdings Inc. sold tickets for a charter flight to nowhere. About 300 passengers paid for a so-called Hawaiian resort experience on an Airbus SE A380 that typically flies the Tokyo-Honolulu route. The passengers were picked through a lottery.


Crew wore masks and Hawaiian shirts and served cocktails during the 90-minute trip.




Starlux Airlines introduced a “pretending to go abroad” flight piloted by its chairman on Aug. 7, and 188 tickets for the trip along Taiwan’s east coast were snapped up in 30 seconds, according to Focus Taiwan. Starlux did another flight for employees and paying customers on Aug. 16, also flown by its chairman. Tickets cost NT$4,221 (US$144) each.


EVA Airways Corp. filled all 309 seats on a special Father’s Day flight on Aug. 8, Focus Taiwan said.


Renting Out Office Space

Air New Zealand Ltd. is considering sub-letting some of its headquarters in Auckland as part of a review of costs. Local media said as much as a quarter of the company’s six-story office, or 5,000 square meters of floor space, is up for grabs. A spokesperson for the airline declined to comment further.


Fruit & Veg Delivery

Low-cost travel pioneer AirAsia Group Bhd., which posted a record loss last month, started an Amazon.com-style platform selling fresh fruit and vegetables.




AirAsia’s Ourfarm e-commerce venture aims to tap the airline’s cargo, logistics and payment capabilities to connect Malaysian farmers directly with hotels, restaurants and supermarkets. The site sells everything from potatoes and pak choi to pineapples and chicken.


All-You-Can-Fly Deals

Faced with a slump in demand, airlines in China started offering unlimited flight packages to lure customers back onto domestic routes.


Among them, China Eastern Airlines Corp., one of the nation’s “Big 3” carriers, in June advertised unlimited weekend flights for the rest of the year for a single fee of 3,322 yuan (US$487). More than 150,000 people used the pass over just two weekends, the airline said. On some flights, they accounted for more than 90 per cent of the passengers.


https://www.bnnbloomberg.ca/airlines-invent-wild-new-ways-to-make-money-with-borders-closed-1.1489199

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