커피, 운동 전 마시면 경기력 향상 Drinking a cup of coffee before working out could improve peak performance, study claims

운동 전 커피 마시면 경기력 향상(연구)


    운동 전에 커피를 마시면 경기력이 향상된다는 연구 결과가 또 나왔다.


영국 코번트리 대학 생명과학과 닐 클라크(Neil Clark) 교수팀이 매주 1∼3회씩 1년 이상 사이클을 즐긴 아마추어 선수 46명을 상대로 운동 전 커피를 마신 그룹과 커피와 비슷하게 보이지만 카페인이 없는 음료를 마신 그룹으로 나눈 뒤 운동 능력을 평가한 결과다.


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Drinking a cup of coffee before working out could improve peak performance, study claims


Researchers had habitual coffee drinkers have a cup before cycling three miles

Some of the cyclists had a cup of coffee and others had a no caffeine placebo

They found that those drinking coffee saw a small improvement in performance 

By RYAN MORRISON FOR MAILONLINE 




Having a cup of coffee can do more than wake you up in the morning, a new study found it could also improve your peak performance before working out. 


Researchers from the University of Coventry recruited 46 amateur cyclists who had trained one to three times a week for a year and had them track their coffee intake.


The average person in the UK drinks two cups of coffee a day, although this varies by age group, with baby boomers having twice as much as millennials. 


People who have a cup of coffee before exercising perform better than others, whether they are caffeine junkies or not, the British scientists discovered.


The team looked at the impact of habitual caffeine intake on three mile cycling time-trial performance to better understand the link between caffeine and performance


They found this out by giving one group of cyclists coffee before they cycled for three miles on an exercise bike and another group a placebo before the ride and those given coffee performed 1.7 per cent better than the placebo group. 


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https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-9031487/Drinking-cup-coffee-working-improve-peak-performance-study-claims.html




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연구팀은 경기용 자전거로 3마일(약 5㎞)을 달리기 전에 한 그룹엔 커피, 다른 그룹엔 카페인이 없는 플라세보(placebo) 음료를 제공했다. 커피를 마신 그룹이 1.7% 더 나은 운동 성과를 나타냈다.


이는 아마추어 선수가 일상적으로 하루에 몇 잔의 커피를 마시느냐와는 무관했다. 평소 커피를 즐기지 않는 사람이라도 운동 전에 커피를 마시면 운동 성과가 개선된다는 것이다.


클라크 교수는 “커피에 풍부한 카페인 소비와 운동 성과-지구력 향상이 연관성이 있다는 것이 연구의 결론”이며 “지속적인 커피 섭취와 활동 능력의 관계를 밝힌 연구”라고 했다.


각자의 체중 ㎏당 3㎎의 커피를 운동 1시간 전에 마신 뒤 사이클로 5㎞를 달린 아마추어 사이클 선수도 운동 능력이 높아진 것은 마찬가지였다. 체중이 70㎏인 사람이 운동 전에 카페인을 210㎎ 섭취하면 경기력이 향상된다는 것이다. 커피 1컵엔 일반적으로 75∼100㎎이 들어 있으므로 운동 전에 커피를 두 컵 이상 마신 셈이다.




이 연구 결과는 ‘국제 스포츠 영양과 운동 신진대사 저널’(International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism) 최근호에 게재됐고 영국의 데일리메일 등이 보도했다.  이 논문과 별도로 커피의 경기력 향상 효과는  많이 알려져 있다. 실제로 일부 프로팀에서 경기전 선수들에게 커피를 권장하고 있다.

김용 기자 ecok@kormedi.com  코메디닷컴


http://kormedi.com/1328922/%ec%9a%b4%eb%8f%99-%ec%a0%84-%ec%bb%a4%ed%94%bc-%eb%a7%88%ec%8b%9c%eb%a9%b4-%ea%b2%bd%ea%b8%b0%eb%a0%a5-%ed%96%a5%ec%83%81%ec%97%b0%ea%b5%ac/


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