[전문가 분석] 대만 아치교량 붕괴 원인은? video:"Four Bodies Have Been Found After the Bridge Collapse in Taiwan


Four Bodies Have Been Found After the Bridge Collapse in Taiwan

BY ASSOCIATED PRESS OCTOBER 2, 2019


(TAIPEI, Taiwan) — Searchers have recovered four bodies and are looking for two people missing from three fishing boats that were struck when a bridge collapsed in Taiwan.


The National Fire Agency on Wednesday identified two of the victims as Indonesian and another as Filipino. The fourth body had not been identified.


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[전문가 분석] 대만 아치교 붕괴 원인은 케이블 파단?


발견된 사망자 4명 발생



    10월1일 오전 9시반(현지시간) 즈음 대만의 동북부 일란군(Yilan county)에 위치한 Nanfangao(南方澳) 교량이 붕괴됐다. 


MMA컨설턴트가 설계하고 1998년에 완공된 이 교량은 한개의 아치리브를 가진 경간 150m 폭 15m의 교량으로 아치리브와 보강거더는 강재로 만들어져있다. 아치리브와 보강거더는 강재케이블로 연결되있다. 




현지 언론은 교량이 붕괴되는 순간이 담긴 영상을 공개했다. 영상을 보면 교량 붕괴의 시작이 케이블 파단으로부터 시작된 것을 알 수 있다.


영상에는 대형 유조차가 교량의 중앙부를 지나는 순간 정중앙부의 바로 옆 케이블이 끊어지고 뒤 이어 다른 케이블들이 끊어진 다음 보강거더가 꺽이면서 바다에 빠지는 장면이 잡혔다.


토목 엔지니어들은 이 교량의 케이블이 끊어진 이유로 피로 발생 또는 바닷가의 염분에 의한 케이블 부식을 의심하고 있다.


케이블이 끊어지면서 보강거더가 꺽이면서 붕괴된 것으로 보인다.(AFP화면캡쳐)




국내의 “A” 토목구조기술사는 “사고 영상을 보면 케이블 한개가 먼저 끊어지고 뒤이어 다른 케이블이 끊어졌다”면서 “현재의 국내외 케이블 교량 설계기준은 케이블 한가닥이 끊어져도 구조물이 붕괴되지 않도록 기준이 만들어져 있다”고 말했다. 


한편 이번에 붕괴된 교량은 1992년 스페인 세빌(Seville)에 만들어진 경간 168m의  바큐에타교( Barqueta bridge)와 매우 유사한 형상인 것으로 알려져 있다. 이 교량은 아치의 중앙부는 하나의 아치리브로 되어있으며 지점부는 아치리크가 두 갈래로 갈라져 보강거더와 만나는 형상이다. 국내에서는 최대지간장 183m의 백야대교가 이런 형상으로 건설되있다.


 

붕괴되기 전의 Nanfangao교(구글지도 캡쳐)


 

붕괴된 교량의 주행자 뷰. 케이블과 보강거더 케이블 정착부(구글지도 캡쳐)




대만 교량과 유사한 스페인 Barqueta 교량(1992년 준공, 구글지도캡쳐)


여수 백야대교. 대만과 스페인 교량과 달리 케이블이 좌우 두가닥씩 배치 되어있다. (다음지도 캡쳐)

이석종 기자 기술IN



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Taiwan’s military deployed a floating platform to help workers remove debris and try to extract two of the boats from under collapsed sections of the bridge. The third boat was recovered the previous day. All the victims are believed to be fishing boat workers from Indonesia and the Philippines.


The 140-meter (460-foot) -long arched bridge collapsed Tuesday into a bay on Taiwan’s east coast, about 60 kilometers (40 miles) southeast of Taipei, the capital. A typhoon swept by the island earlier, but the weather was sunny when the bridge collapsed, and it wasn’t clear if the storm was a factor.


Rescue personnel look on at a bridge after it collapsed in the Nanfangao harbor in Taiwan on Tuesday. (Sam Yeh/AFP/Getty Images)/

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Ten people were taken to hospitals with injuries, including the Taiwanese driver of an oil tanker truck that fell off the bridge. The other nine are Filipino and Indonesian fishermen, with one, an Indonesian, in serious condition, Taiwan’s official Central News Agency said, citing an employment agency that recruited the workers.


Many Filipinos and Indonesians work on fishing boats registered in Taiwan, where the pay is better than in their home countries.


The 18-meter-high (nearly 60 feet) high bridge in Nanfangao, a Pacific coast fishing port, opened in 1998 and replaced a lower span that prevented large fishing vessels from passing underneath.


The company that designed the bridge, MAA Consultants, says it’s the only single-span arch bridge in Taiwan supported by cables and the second single arch-cable steel bridge in the world.

https://time.com/5690716/taiwan-bridge-collapse-deaths


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