로봇 신시장 개척하는 3가지 타입의 로봇 VIDEO: New Companies Challenge Notion of ‘What is a Robot’?
New Companies Challenge Notion of ‘What is a Robot’?
Whether making sushi, coffee, or scanning paper records, these ‘robots’ are up for the job.
APRIL 30, 2019 KEITH SHAW
The eyeball test – or the adage “I’ll know it when I see it” can apply to many things, and certainly robotics falls into this category. Looking at a toaster, I know it’s not a robot – looking at SoftBank’s Pepper, I know it’s a robot.
Sushi robots Source: AUTEC
로봇 신시장 개척하는 3가지 타입의 로봇 'RBR', 스시 로봇, 바리스타 로봇, 디지털 이미징 로봇 등 신개념 로봇 3종 소개 우리가 일반적으로 생각하는 로봇의 형태는 상당히 정형화되어 있다. 인간의 외형을 닮은 휴머노이드 로봇, 바퀴로 움직이는 모바일 로봇, 산업 현장에서 주로 쓰이는 로봇 팔 등이 우리가 머릿 속으로 흔히 그리는 로봇들이다. 하지만 최근 새롭게 주목받는 로봇들은 이런 우리들의 생각과는 상당히 배치된다. 로봇인지 머신인지, 장비인지 구분하기 힘들다. 일부 업체들은 자신이 생산하는 기계에 ‘로봇’이라는 단어를 의도적으로 넣기도 한다. ‘로봇’이란 수식어가 붙으면 웬지 더 근사해 보이기 때문이다. 마케팅 차원에서 ‘로봇’이란 단어가 선호되기도 하지만 실제로 로봇의 개념이 확장되기도 한다. 로봇 설계자들이 전통적인 의미의 로봇 개념을 새로운 분야에 확장하면서 머신과 로봇의 경계가 모호해지기도 한다.
로봇 전문매체인 ‘로보틱스비즈니스리뷰(RBR)’가 로봇 개념을 확장한 신개념 로봇 3종을 소개했다. 오텍 스시 로봇 ‘오텍(Autec)’은 업소용 스시 로봇을 만드는 업체다. 스시 로봇은 다양한 재료의 초밥을 만드는 데 쓰인다. 이 로봇은 원래 1980년대 일본에서 회전 초밥 붐이 불면서 생겼다. 사실 머신인지 로봇인지 분명하게 구분하기 힘들다. 오텍은 당시 이 로봇을 가정용으로 내놓았지만 초밥의 수요가 증가하면서 한 백화점이 상업용으로 만들어 줄 것을 요청하면서 수요가 증가하기 시작했다. 오텍의 스시 로봇은 초밥을 만드는 데 필요한 밥을 용도에 맞게 만들어준다. 밥 덩어리를 통(호퍼)에 넣으면 초밥을 만들기 용이하도록 동그랗게, 또는 길쭉하게 만들어준다. 로봇은 밥의 온도, 뭉침 등 상태를 세심하게 관리한다. 이를 위해 오텍은 밥의 크기, 형태, 두께 등을 제어할 수 있는 측정 장치를 개발했다. 내장된 센서는 밥의 형태를 일관되게 관리할 수 있도록 도와준다. 스시 로봇은 음식점들이 인력난을 겪으면서 세프를 대체하는 도구로 활용되고 있다. 일반적으로 견습 요리사가 초밥을 제대로 만들기위해선 10년 정도의 시간이 필요하다고 한다. 견습 요리사를 힘들게 키웠는데 나중에 다른 곳으로 이직하면 스시 음식점 경영자나 세프는 큰 어려움을 겪게 된다. 스시 로봇을 활용하면 보조 요리사 없이도 세프가 스시 전문점을 운영할 수 있으며 고객의 수요에 탄력적으로 대처할 수 있다. 오텍의 스시 로봇은 시간당 최대 450개의 스시 롤(shusi roll)을 만들 수 있다. 브리고(Briggo) 커피 바리스타 로봇 브리고의 커피 바리스타 로봇은 얼핏보면 대형 커피 자판기처럼 생겼다. 하지만 회사측은 이 키오스크 머신에는 여러 로봇 기술과 소프트웨어가 내장되어 있다고 말한다. 현재 브리고는 이 로봇을 텍사스 오스틴과 휴스턴 지역 공항과 컨벤션 센터에 공급하고 있다. 이 로봇은 사용자들이 스마트폰이나 터치스크린을 이용해 자신이 원하는 커피를 선택할 수 있도록 해준다. 어떤 원두를 원하는지, 좀 더 달콤한 맛을 원하는지, 아이스커피를 원하는지 등등을 선택할 수 있다. 커피 로봇은 고객들이 원하는 주문 내용대로 커피를 만들어 고객에게 전달해준다. 개인의 취향과 원두의 특성에 맞게 개별화된 커피를 제공한다는 게 이 로봇의 지향점이다.
립코드(Ripcord) 디지털 이미징 로봇(하단 마지막 사진) 정부 기관이나 기업들은 각종 문서를 디지털 스캐너로 읽어 분류 및 저장한다. 스캐닝 하기 전에 먼저 문서철을 해체해야한다. 립코드의 디지털 이미징 로봇은 문서철을 해체하고 스캐닝해 자동으로 분류 및 저장해주는 제품이다. 클라우드에 문서 내용을 디지털로 저장하기 때문에 검색이 용이하다. 립코드가 올해 2월 내놓은 신제품은 카메라, 레이저 측정기 등 50여개의 센서를 장착해 문서의 디지털 작업을 지원한다. 정유 및 가스 업체들이 많이 사용하는 25피트 이상의 긴 문서 포맷도 디지털화할 수 있다. 사람이 작업할 때보다 디지털화 속도가 매우 빠르다. 미국 캘리포니아에 위치한 이 회사는 지금까지 6500만 달러의 자금을 유치했다. 장길수 ksjang@irobotnews.com 로봇신문사 |
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But more and more of late, devices we might have called either appliances or just “machines” have begun to add the term “robot” to their descriptions. Whether it’s done for marketing purposes, or their designers have different ideas about what makes a robot a robot, is up for debate.
Here are three recent examples of some “robots” and the companies behind them:
Example #1: Sushi robots
AUTEC is the company behind Sushi Robots, which makes commercial robotic sushi machines. Designed to assist sushi chefs and business owners, the machines allow for the ability to create non-traditional dishes, such as sushi burritos, sushi pizzas, and sushi tacos, but also provides the ability for restaurants, educational institutions and grocery stores the ability to create sushi that can’t be fulfilled with human labor.
Taka Tanaka, AUTEC.
“We’ve designed our robots to sense the condition of the rice grains, and every movement throughout it is based on producing the best quality sushi rice, rice sheets, and rice balls, with minimal supervision of a human once the preference is programmed,” said Taka Tanaka, CEO and President of AUTEC. “For example, we have four robots that form the sushi rice and each has a temperature-controlled hopper, a container that holds the sushi rice before it’s formed into sheets and balls. The hopper monitors the sushi rice temperature, and maintains it at the ideal sushi rice temperature.”
The devices have also been designed to sense the condition of the rice’s consistency level, and then control the speed and pressure accordingly to create the perfect air-to-rice ratio, Tanaka said. “To achieve this, our team in Japan built measuring devices to calculate the size, shape, and stickiness of the sushi rice, rice balls, and sheets, and maintains a library of this data for each sushi robot.”
In addition, embedded sensors assist with keeping production consistent, and also monitor the operations for easier troubleshooting for chefs.
The company’s robots first started during a sushi boom in the 1980s, with the invention of kaiten sushi (conveyor belt sushi) in Japan. “During this boom, our company had a home use sushi maker on the market, and a department store requested for our company to create a commercial version so they could keep up with their sushi demand,” Tanaka said. “In America, we’re now seeing history repeat itself with sushi booms and creating the need for sushi robots to keep up with demand.”
Maki Maker from AUTEC – is this a robot? Source: AUTEC
He said most sushi chefs react with a mixture of “fascination and amazement with skepticism” the first time they see the robots in action, but then are generally impressed that a desktop robot could produce the delicately made sushi. “That’s not to say there are traditional sushi chefs who do not believe a robot has a place in a sushi restaurant,” Tanaka said. “However, with food technology becoming widely available and accepted, the latter opinion is becoming less and less.”
Like many industries these days, there is a labor shortage that restaurants and grocery stores are facing when it comes to sushi chefs. “Cities that are not densely populated tend to have a small pool of professionally trained sushi chefs to choose from,” Tanaka said. In addition, “some businesses simply cannot afford a professional sushi chef, who has to go through a rigorous training of 11 years minimum. As in most restaurant businesses, to train a novice chef to acquire the knowledge of food preparation and creation takes time and money. Businesses also face the possibility of losing these chefs soon after their training, and the executive chef no longer has the support they need.”
He added that many businesses and educational institutions would like to add sushi to their menu, but might not have enough demand to hire a full-time, professional sushi chef. The company’s robots are also useful for mass production of food facilities or events, as they can produce up to 450 sushi rolls per hour on the low end, and between 2,400 up to 5,200 rice balls per hour in some cases, Tanaka said.
Example #2: Briggo coffee barista robot
At first glance, the kiosk of Briggo looks like a giant coffee vending machine, but company officials said there’s a lot of robotics and software behind the kiosk. With locations in airports and convention centers in the Austin, Texas, and Houston area, the company said the “coffee robot” is more than just an old-fashioned vending machine where you push a button coffee is poured into a paper cup.
Benjamin said the robotics are different than other devices that “basically substitutes a human just pushing buttons on a vending machine where liquid is poured through flavorings, and then a robot arm just grabs the cup and delivers it to the customer. We have the robotics that make every single drink from scratch, and it’s really remarkable.”
The company’s approach to personalization is helping to drive the development of the robotics. “We believe that perfect is personal,” the company says on its website. “It’s something as unique as each person and as unique as each bean. Perfect lies in the differences, not in the similarities of a one-size-fits-all world… We think perfect coffee requires the same level of care, precision, and heart.”
Example #3: Ripcord digital imaging robot
Ripcord calls itself “the world’s first robotic digitization company”, developing digital imaging robots that can “quickly convert unstructured content trapped on paper into discoverable, analyzable and manageable information.” It’s like a giant, automatic scanner, but with a robotic arm and the ability to scan at 1,000 DPI at “record-breaking speeds.”
Ripcord’s digital imaging robot
The company’s latest robots, which launched in February, feature more sheet detectors, cameras and laser measurements than earlier versions, combining more than 50 sensors “to enable unattended operation and ensure leading security and quality,” the company said. The automatic digitization of paper records can now support new types of documents, including extra-long format well logs, often longer than 25 feet, which are used extensively in the oil and gas sector.
Based in Hayward, Calif., the company has raised more than $65 million as it looks to transform the $25 billion records management industry through its robots that scan, index and categorize paper records, making them searchable through the cloud and integrating into existing enterprise systems. Based on manual processes that require things like staple removal and orientation on a scanner, Ripcord said its robots can perform much faster than human workers tasked with digitizing paper records.
https://www.roboticsbusinessreview.com/news/new-companies-challenge-notion-of-what-is-a-robot/
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