노르웨이,해저 부상 도로터널 세계 첫 건설 추진 VIDEO: In world first, Norway plans to build submerged, floating road tunnel across deep fjord

In world first, Norway plans to build submerged, floating road tunnel across deep fjord

4 FEBRUARY 2019 • 7:58PM


In a world first, Norway is planning to build a submerged, floating tunnel to allow road traffic to cross one of its deepest fjords.


The tunnel will resemble two giant drinking straws, with each end anchored to the sides of the inlet, Sognefjord.




The floating tunnel will be suspended about 100ft beneath the surface of the water CREDIT: THE NORWEGIAN PUBLIC ROADS 


 

노르웨이,해저 부상 도로터널 세계 첫 건설 추진 


수면 아래 30m 지점에 빨대 모양 긴 터널 놓아

피오르 지형선 다리 건설 어려워


    노르웨이가 자랑하는 관광 자원인 피오르(fjord)는 빙하의 침식 작용으로 깊숙이 팬 계곡에 바닷물이 들어와 만들어진 지형이다. 빼어난 경관을 자랑하지만 수심이 최고 1200m에 달해 이곳을 건너려면 보통은 배를 타야 한다. 노르웨이 정부가 피오르 자연경관을 그대로 살리면서도 편리하게 차량 이동도 가능하도록 수중(水中) 부양식 터널〈개념도 사진〉을 건설할 예정이라고 일간 텔레그래프가 6일(현지 시각) 보도했다.




사업 시행을 맡은 노르웨이공공도로청(NPRA)은 수면 아래 30m 지점에 빨대 모양 긴 터널을 놓아 차량이 피오르의 양안(兩岸)을 오가게 하는 방식이라고 설명한다. 이 터널을 지지하는 방식은 바다에 부유물을 약 240m 간격으로 띄워 놓고, 부유물과 터널을 강철선으로 연결하는 것이다. 즉 부유물이 수면 아래 터널을 케이블로 들고 있는 모양새다. 해저 지하 터널이나 해저면 터널이 아닌 이런 방식의 수중 부양 터널 건설은 세계 최초로 시도하는 것이다.


 

수중부양식 터널 개념도/News.com.au

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수중 부양 터널을 추진하는 것은 피오르 특유의 지형을 고려했기 때문이다. 피오르는 수심이 깊어 일반적 다리를 건설하기 위한 교각을 세우기가 어렵다. 해저 밑으로 터널을 파려고 해도 너무 깊게 들어가야 하기 때문에 사실상 불가능하다. 영불(英佛) 해협을 건너는 터널은 해저 지하 터널이다. 평균 수심이 120m로 얕아서 가능했다. 수중 부양 터널은 눈으로는 부유물만 보이기 때문에 피오르의 절경을 감상하는 데 지장을 주지 않는다. 다리 위로 차가 달리면서 생기는 소음도 차단된다.




노르웨이 정부는 수중 부양 터널 5개를 최남단 도시 크리스티안산에서 북부 트론헤임까지 연결하는 대표적 해안 관광 도로인 E39(1100㎞)에 건설할 예정이다. 현재 차량으로 E39도로를 완주하려면 자주 페리로 옮겨 타야 하는 탓에 21시간이 걸리지만 터널이 모두 완공되면 11시간으로 줄어든다. 이 프로젝트에는 모두 400억달러(약 45조원)가 들어가며 2050년 완공 예정이다. 노르웨이 정부 구상대로 수중 부양 터널을 건설할 수 있을지 지켜봐야 한다는 시각도 있다. 공법상 만들기가 까다로운 것은 물론이고 폭발, 화재 등에 취약하다는 지적이 있기 때문이다.

파리=손진석 특파원 조선일보


출처 : http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2019/02/08/2019020800171.html

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The tubes, one for each direction of traffic, will be attached to floating pontoons spaced about 800ft apart.

The fjord has a depth of more than 4,000ft, making it too deep for engineers to tunnel beneath it.




Instead, the floating tunnel will be suspended about 100ft beneath the surface of the water.

That will enable ships to easily pass over it, while there will be more than enough room beneath for the passage of submarines.


The unusual tunnel is part of an ambitious project to nearly halve the time it takes to drive one of the country’s main road arteries – the E39, a highway which runs for almost 700 miles from Trondheim in the far north to Kristiansand in the south.


At present, the highway is interrupted seven times, where drivers have to put their cars on ferries to cross fjords.


The tunnel is part of an ambitious project to nearly halve the time it takes to drive one of the country’s main road arteries CREDIT: 


“It’s nearly 1,100km from end to end – but the journey takes 21 hours on a good day, because of the seven ferry crossings en route. By 2035 we should have cut that to 11 hours by replacing the ferries with fixed crossings,” Kjersti Kvalheim Dunham, programme manager for Norway’s Public Roads Administration, told a recent engineering festival.


The B1M

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In addition to the submerged tunnel, the Norwegians plan to dig a 17 mile-long tunnel beneath a 1,000ft-deep fjord.




The aim of the entire venture, which will cost $40 billion, is to make the export of goods easier and to encourage tourism along the country’s west coast.


The project is so complex that it will not be completed until 2050.

https://www.telegraph.co.uk/news/2019/02/04/world-first-norway-plans-build-submerged-floating-road-tunnel/


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