지역 정세 혼란속 프로젝트 추진이 기대되는 쿠웨이트 Major road projects near completion as Kuwait improves infrastructure

Major road projects near completion as Kuwait improves infrastructure


KUWAIT: Kuwait has moved forward with plans to ease traffic congestion and improve transport infrastructure, with the authorities announcing that a major road project is close to completion, while a series of others are ahead of schedule.


   German/local consortium will develop wastewater treatment facility under a public-private partnership (PPP) 

   procurement     model/meed.com




Kuwait gives final approval for Umm al-Hayman wastewater plant

https://www.meed.com/kuwait-gives-final-approval-umm-al-hayman-wastewater-plant


 

지역 정세 혼란속 프로젝트 추진이 기대되는 쿠웨이트


해외건설협회 아중동실 황혜진 과장


  최근 중동 정세가 혼란스럽다. 


우리 건설기업들이 진입을 모색해 온 이란 건설시장이 미국의 경제제재 재개로 언제 다시 문이 열리게 될지 불확실해졌고, 리비아 등 일부 국가들도 여전히 정세와 치안이 불안정한 상태이다. 무함마드 왕세자가 주축이 되어 ‘비전 2030’과 5천억불 규모의 네옴 프로젝트 등을 발표하며 개혁 드라이브를 걸어 온 사우디도 카타르와의 단교, 언론인 카슈끄지 사망 사건 등으로 국내외 여건이 좋지 않은 상황이다.


이에 반해 쿠웨이트의 경우 정부와 의회간 갈등이 잦긴 하나 최근에는 정치가 비교적 안정되어 있고, 역내에서 중립적인 외교정책을 펼치고 있어 안정감을 주고 있다. 또한 매년 재정수입의 10% 적립 등을 통해 약 5천억불 규모의 국부펀드를 축적해놓아 재정기반도 탄탄한 편이다. 또한 주변 중동국가들 보다 한 발 앞서 2008년에 PPP 관련법을 제정하고 전담기관을 설립하였으며, 2015년에는 관련법을 개정하고 담당기관도 재편하였다. 지역의 정세 혼란 속에서 쿠웨이트 건설시장이 2019년에 한층 활기를 띨 것으로 기대되는 이유이다.




쿠웨이트에서 우선 주목되는 건설분야는 PPP 관련 사업이다. 2016년 입찰 후 수년간 결과발표가 지연돼 온 움 알-하이만(Umm Al-Hayman) 수처리시설 프로젝트의 낙찰통지서가 2018년 11월에 발급된 것으로 알려졌다. PPP 전담기관인 KAPP(Kuwait Authority for Partnership Projects)가 계획하고 있는 약 40억불 규모의 알-주르(Al-Zour) 북부 IWPP 2&3단계(전력생산 능력 2,700MW, 담수생산 능력 165MIGD) 및 약 8억불 규모의 알-키란(Al-Khiran) 1 IWPP(1,500MW, 125MIGD) 등의 입찰도 2019년내 추진될 것으로 기대된다. 3국인 노동자를 위한 주거시설, 복합상업시설 등의 일부 부동산 사업도 PPP 방식으로 검토되고 있는 것으로 보인다. LH가 참여하고 있는 사우스 사아드 알-압둘라(South Saad Al-Abdullah) 신도시 프로젝트도 2019년 중순경 마스터플랜 수립 및 타당성조사 관련 용역이 마무리될 예정이다.


쿠웨이트 정부는 또한 주택 및 산업시설의 확대로 전력수요가 급증할 것으로 예상됨에 따라 재정으로 수전력부가 운영중인 전력시설을 복합화력방식 등으로 변경하거나 시설을 개선하는 사업을 진행중이며, 3,000MW급의 누와이십(Nuwaiseeb) 신규 발전소 건설(약 15억불)도 계획하고 있다.


석유·가스부문도 관심을 모은다. 최근 쿠웨이트국영정유회사(Kuwait National Petroleum Company: KNPC)가 정유소 및 가스 분리시설 건설 등을 포함한 신규 다운스트림 프로젝트에 향후 20년간 약 250억불의 대규모 자금을 지출할 계획이라고 밝혔다.




쿠웨이트는 시공중인 클린퓨얼 및 신규 정유소 프로젝트가 완료되는 2020~21년경 140만 b/d 규모의 정유능력을 확보하게 되는데 2035년까지 이를 200만 b/d까지 확대하는 것을 목표로 하고 있다. 이와 관련, KNPC는 신규 정유단지 건설 추진을 위해 조사를 진행중이며, 각 30만 b/d 규모의 2개 정유소를 각각 2025년, 2035년에 완공하는 것을 검토하고 있는 것으로 보인다.


미나 알-아흐마디(Mina Al-Ahmadi) 정유소내 25억 cf/d 규모의 가스분리 트레인 4기를 운영중인 KNPC는 TR(스페인)이 시공중인 제5트레인이 완공되는 2019년 말에는 처리능력 총 30억 cf/d 규모의 시설을 보유하게 되는데 2025년까지 37억 cf/d로 확대하기 위한 트레인 2기도 추가 건설할 계획이다.


석유화학부문을 담당하는 KIPIC(Kuwait Integrated Petroleum Industries Co.) 또한 100억불 규모로 추정되는 알-주르 석유화학단지 건설을 계획하고 있다. 관련하여 AMEC Foster Wheeler가 수행중인 FEED가 2019년 3분기경 완료될 예정이며, EPC 부문 PQ 서류 접수도 진행중인 것으로 알려졌다.

데일리해외건설  icdaily@icak.or.kr


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On November 5, Ahmad Al-Hassan, the then-director-general of the Public Authority for Roads and Transportation (PART), said that the Doha Link of the Sheikh Jaber Al-Ahmad Al-Sabah Causeway Project was 97.2 percent completed.




The KD165.7 million ($544.8 million), 12.4-km bridge connects the industrial area of Al-Shuwaikh with the Al-Doha Peninsula on the other side of Kuwait Bay. Construction, which began in October 2007, is expected to be finished by the end of the year.


The Doha bridge constitutes one of two major road links under the broader Sheikh Jaber Causeway Project, one of the most high profile of the 74 infrastructure projects under PART’s supervision. The causeway will also include a longer sea bridge section connecting Kuwait City with the Al-Subiya area on the northern side of Kuwait Bay. The route will reduce the travel distance between the two locations from 104 km to 36 km and the average commuting time for motorists from 90 minutes to 30 minutes. 


According to the New Kuwait 2035 website, the estimated total cost of the full project is KD938m ($3.1bn), and it was 79 percent complete as of mid-November. The progress of the Doha Link followed PART’s announcement in early October that a series of projects, including the Seventh Ring Road project, had hit construction targets earlier than expected.


Causeway Project in this file photo. — Photo by Yasser Al-Zayyat




Citing PART officials, local media reported that the 21.8-km Seventh Ring Road was 37 percent complete as of mid-October, up from 27 percent in May. The route will comprise seven intersections linking the Fahaheel Expressway in the east of Kuwait City to the nearby area of Al-Kabd, south-west of the capital.


PART set to award contracts for new projects

The progress on the projects aligns with the New Kuwait 2035 development plan, the country’s long-term economic strategy, which identifies infrastructure as one of seven key pillars.




To this end, PART is continuing to expand its portfolio of road works, and at the end of October the state body announced that it was close to awarding contracts for 13 new projects nationwide.

Among the tenders on offer is an extension to the Seventh Ring Road Project, which will include the construction of 93 km of associated highways as part of a road network between the Fahaheel Expressway, Seventh Ring Road and Salmi Road. An extension of the Salmi Road is another project up for grabs, and will include the construction and maintenance of 179 km of the route’s northern regional intersection.


Flooding places attention on quality of roads

These new developments come amid increased scrutiny on the quality of Kuwait’s roads following major flooding in early November. Heavy rain and flash floods saw damage to roads, bridges and property, with several ministries announcing a state of emergency, and the Cabinet launching an inquiry to investigate the reasons for the flooding and to help formulate a plan of response.


Losses to private and public property caused by bad weather have been estimated at KD40 million -50 million ($131.5 million -164.4 million), and the incident resulted in the dismissal of Hassan from his position as director-general of PART.




Soha Ashkanani was installed as Hassan’s replacement on November 6, and PART will likely be under pressure from public and private stakeholders to strengthen the road network’s ability to deal with heavy rainfall.

The incident followed the October release of the World Economic Forum’s latest Global Competitiveness Index, which found that Kuwait’s ranking in the quality of roads component dropped from 53rd of 138 countries in 2016 to 62nd of 140 economies in 2018.


While it placed much higher at 47th under the road connectivity component, there was no such category in the previous year’s index to use as a means of comparison. The 2018 index placed the country 61st for infrastructure overall, up three places on the previous year. – Oxford Business Group

http://news.kuwaittimes.net/website/major-road-projects-near-completion-as-kuwait-improves-infrastructure/

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