거대한 중동 GCC 건설플랜트 시장...우리는? Project awards in GCC to top $86bn in 2014

 

 

Saudi Arabia raiiway,

constructionweekonline

 

[걸프 협력회의 GCC,Gulf Cooperation Council]

 

걸프 아랍 국가의 국제 경제 협력체이다.

정식 명칭은 걸프 아랍국 협력 회의(Cooperation Council for the Arab States of the Persian Gulf, CCASG)이다.

페르시아 만 인근 국가는 세계적으로도 가장 빠른 신장세를 보이고 있는 국가들이어서 주목하는 바가 크다. 천연가스와 석유로 엄청난 재원을 모은데다 수십 년간 이를 토대로 투자처를 찾고 개발한 결과 두바이의 경제 성과는 크게 빛을 발하고 있다. 아부다비 투자처의 투자와 더불어 전 세계적으로 수천억에 달하는 자금을 확보하고 있다. 2006년 명목 GDP가 7,178억 달러에 달하고 있으며 카타르와 아랍에미리트가 주도적인 역할을 하고 있다. 카타르는 룩셈부르크를 명목GDP 상 제치고 넘어설 것으로 전망돼 세계 최고치의 GDP 반열에 오를 수 있을 것으로 예상된다.


 

가입국(6개국)

사우디아라비아 카타르 쿠웨이트 바레인 오만 아랍에미리트

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올해 GCC(걸프 협력회의)의 건설플랜트 발주금액은 약 860억불로 예상된다.

작년대비 무려 77.8%가 증가한 수치다.

 

사우디를 제외한 5개 GCC국가의 발주 물량은 그야말로 눈부실 정도로 증가하고 있다. 카타르가 262억불로 작년의 94억불 대비 최고의 증가세를 보였고

 

UAE는 작년의 5배정도 수준인 152억불, 오만은 작년 55억불에서 올해는 77억불이 발주될 예정이다.또 바레인은 작년 3.8억불에서 34억불로 급격히 증가하고 있다.

 

사우디는 올해 총 293억불의 발주가 예상되며 점점 감소 추세에 접어들고 있지만 작년의 336억 발주금액에는 225억불의 리야드 지하철이 포함되어 있다.

 

사우디의 전체 발주액 비율은 GCC의 34%를 점유하고 있으며 GCC의 인프라프로젝트 증가율은 매년 16%에 달하고 있다.

 

현재 사우디 리야드 지하철과 더불어 6개국을 통과하는 GCC국가철도네트워크 프로젝트가 진행되고

있는데 2018년에 완성될 이 프로젝트는 약 2000억불의 경제효과를 창출할 수 있을 것으로 보고 있다.

 

UAE 두바이에서는 올 11월부터는 '세계 빅5 건설프로젝트 쇼'에 이어 와 'Middle East Concrete'

세미나'PMV 라이브 건설플랜트 장비' 전시 등의 각종 관련 행사들이 줄줄이 열릴 예정이다.

https://www.google.com/search?q=PMV+Live+exhibitions

 

PMV Live and Middle East Concrete

17 - 20 November,2014

 

황기철 @conpaper
CONPAPER

 

 

 

Project awards in GCC to top $86bn in 2014

 

by Gavin Gibbon on Aug 6, 2014

Infrastructure project awards across the GCC are forecast to exceed $86bn in 2014, an increase of 77.8% over 2013.

 

New figures released by construction intelligence firm Ventures Onsite show a dramatic increase in contract awards across the region, in every country except Saudi Arabia.

 

Qatar will award projects worth $26.2bn compared with just $9.4bn last year while Kuwait is expected to award $3.45bn, almost 10 times the previous year.

 

In the UAE, $15.18bn will be awarded, almost five times the 2013 contracts, while in Oman infrastructure awards are expected to reach $7.4bn - up $5.5bn on 2013. Meanwhile Bahrain, which awarded $382mn last year, is expected to award $3.4bn.

 

The figures were released by Ventures Onsite, the intelligence partner for Middle East Concrete and PMV Live exhibitions, which run alongside The Big 5 international building and construction show set to take place in Dubai in November.

 

Saudi Arabia’s forecast award of $29.34bn - the highest in the region - represents a decrease year on year, however last year’s total awards of $33.6bn included the $22.5bn Riyadh Metro project.

 

Infrastructure projects make up 16 percent of the total construction value of GCC projects, and rail projects like the Riyadh Metro are the main beneficiary.

 

According to Ventures, it is estimated the rail sector is worth $200bn as the six countries aim for an integrated GCC-wide network by 2018.

 

Infrastructure is a key focus for seminar sessions at this year’s Middle East Concrete and PMV Live exhibitions.

 

During the first day there will be a panel session entitled ‘Market update and future forecast of the Middle East’s infrastructure sector’ which will look at the key issues the region has to overcome.

 

Panellist Paul Groves, head of tunnelling & ground engineering with Atkins, will also present a case study on a metro project.

 

Atkins is among the leading rail sector consultancies in the Middle East, has recently set up a centre of rail excellence and is involved in major rail and metro projects in the UAE, Saudi Arabia and Qatar. Atkins first developed its team to provide multidisciplinary design and management of the civil works on Dubai Metro seven years ago.

 

“Existing roads are already over capacity, to the point where congestion is having an impact on the local economy and quality of life for residents,” said Dr. Ghassan Ziadat, director of planning and infrastructure for Atkins.

 

But, it is not simply about cutting congestion and improving freight transport links. The railway network will create new jobs and bring environmental benefits to the region according to Feras Shadid, a rail assurance and asset management consultant who will also be a panellist at the infrastructure seminar on the first day of the exhibitions.

 

“Rail networks create a more sustainable society that is not dependent on one mode of transport for passengers and goods. Also the environmental advantages of using railways have been documented extensively, and the rail projects will create a range of employment opportunities including high-tech engineering positions,” Shadid said.

 

PMV Live and Middle East Concrete will take place at the Dubai World Trade Centre running from 17 - 20 November.

constructionweekonline

 

황기철 @conpaper
CONPAPER

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