일본, 150억불 규모 인도 첫 고속철 건설...아베-모디 정상회담 합의 India close to $15B high-speed rail deal with Japan(VIDEO)

군사장비 이전협정 서명

원자력 협정 체결하기로 '원칙 합의'


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인도 고속철 건설계획 및 뭄바이~아메다바드구간 노선현황. 출처 thetransportpolitic.com


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아베-모디, 인도 첫 고속철사업에 신칸센 도입 합의할 듯 Delhi & Tokyo may ink pact for India’s first Bullet Train during Japanese PM Shinzo Abe’s visit

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   아베 신조(安倍晋三) 수상은 12일 오전(한국시간 12일 오후), 나렌드라 모디 인도 총리와 뉴델리에서 정상회담을 갖고 일본의 원전 수출을 가능하게 하는 원자력 협정 체결에 원칙 합의했다. 인도의 최초 고속 철도 계획에 일본의 신칸센(新幹線) 방식을 도입하기로도 결정했다. 일본에서 인도로 방위 장비품과 기술을 이전할 수 있게 하는 협정 등 2개의 협정 서명에 입회해 안보 분야에서의 공조 강화도 확인했다.


회담 후 양국 정상은 회담 성과를 기재한 공동성명을 발표했다.


원자력 협정을 둘러싸고 일본은 핵비확산조약(NPT) 체제를 중시해왔다. 인도와의 협정 체결이 실현되면 NPT 비회원국과의 체결은 이번이 처음이다. 비회원국의 핵무기 보유를 사실상 인정하는 형국이 돼 일본은 원자력 정책의 큰 전환점을 맞이하게 된다. 유일한 피폭국으로서 협상에서 군사적 전용을 막을 수 있는 저지선을 확실히 설정할 수 있을 지가 초점이다.


신칸센과 더불어 급속한 경제 성장을 이루고 있는 인도에서 인프라 수출 촉진을 중시한 셈이다.


신칸센은 서부에 있는 인도의 최대 상업도시 뭄바이와 아마다바드 사이의 약 500km를 연결하는 노선에 도입하기로 합의했다. 총 사업비는 9,800억 루피(약 17조3천억 원)로, 재정 지원을 위해 대규모 엔 차관 공여를 표명할 계획이다.


안보 분야에서는 방위 장비품•기술 이전을 가능하게 하는 협정과 함께, 방위 관련 정보를 교환하기 위한 정보 보호 협정에 서명했다. 인도와의 방위 협력은 남중국해 등 해양 진출을 강화하는 중국에 대항하려는 목적이다. 해상자위대의 구난비행정 ‘US2’의 인도 수출 협상을 가속시키려는 의도도 있다. 


아베 수상은 회담에 앞서 프라나브 무케르지 대통령을 공식 예방했다. 

【뉴델리 교도】


India close to $15B high-speed rail deal with Japan


Shizuo Kambayashi | AFP | Getty Images


Robin Harding and Victor Mallet

Thursday, 10 Dec 2015

Indian Prime Minister Narendra Modi (L) chats with Japanese Prime Minister Shinzo Abe during a signing ceremony at Akasaka State Guest House in Tokyo on September 1, 2014.The prime ministers of Japan and India are set to agree a $15bn preliminary deal to build India’s first high-speed rail line.


Officials in the two countries said an agreement to build the 505km bullet train link between Mumbai and Ahmedabad will be signed by Shinzo Abe and Narendra Modi in New Delhi this weekend.


Such a large investment would further cement the already close strategic and commercial ties between Asia’s second- and third-largest economies.


The link, to be financed in part with a Japanese loan at an annual interest rate of 0.5 per cent for up to 50 years, would cut the journey time between Mumbai and Ahmedabad in Mr Modi’s home state of Gujarat from almost eight hours to two hours.


“It is likely to happen; it is likely to get signed,” said an Indian official, noting that Japanese negotiators had agreed to Indian demands including the low-cost financing package. Local media on Thursday said India’s cabinet had cleared the deal. The train line could be extended to New Delhi.


India plans to invest $137bn in its huge but ageing rail network over the next five years in an effort to improve freight transport and capacity. But with the system already bursting at the seams, and roads and domestic airlines equally congested, passengers for a bullet train are unlikely to be in short supply among the country’s 1.3bn people.


Mr Abe and Mr Modi — regarded as "strongmen" in domestic politics — have developed a close relationship. Saturday's summit is expected to conclude with a joint statement, before the two prime ministers visit Mr Modi's constituency of Varanasi on the Ganges, an important centre for Hindus and Buddhists. 


"A deal would have very big benefits for both sides," said Takashi Shimada, president of the Indo Business Centre in Tokyo. "Mr Abe should not just be trying to sell the shinkansen [bullet train]; he should explain how India will benefit." 


The deal would be an economic and political boost for Mr Abe, particularly after China snatched a similar high-speed rail project in Indonesia by financing and fully underwriting the entire project. 


Mr Modi is not the first prime minister to prioritise his own region in transport policy. Felipe González ensured that Spain's first high-speed train linked Madrid with his home town of Seville in 1992, when Barcelona would have been the more obvious choice. Spain now has Europe's biggest high-speed network. 


Defence co-operation will also be on the agenda this weekend. Japan and India have been alarmed by the growing strength of China and its assertiveness in the South China Sea, in the Himalayas and now the Indian Ocean. They also have military relationships with the other main democratic powers in the Pacific: the US and Australia. 

http://www.cnbc.com/2015/12/10/india-close-to-15b-high-speed-rail-deal-with-japan.html




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