중국 국영기업 CR, 인도 뉴델리~뭄바이 고속철 타당성조사 사업 수주 State-owned China company wins bid for study into New Delhi-Mumbai high-speed rail link
State-owned China company wins bid for study into New Delhi-Mumbai high-speed rail link
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중국 국영기업이 주관하는 고속철 컨소시엄이 인도의 정치적 경제수도인 뉴델리~뭄바이 고속철 타당성조사 사업을 수주했다. 국영 모기업의 한 관계자는 아시아 주요 경쟁국가 중에서 중국이 가장 경쟁력이 있다고 언급했다. 전 철도장관 출신이 만든 차이나 레일웨이(CR)은 조사 노선의 연장이 1,200km 정도 될 것으로 예상하고 있지만 다른 세부 사항들은 언급하지 않았다. 중국은 최근 몇년동안 엄청난 고속철도를 건설했으며 총 연장 17,000km로 세계에서 가장 긴 고속철도망을 보유한 국가가 됐다. 중국 정부는 그간 축적해온 고속철도 기술을 해외로 수출하는 노력을 기울여왔으며 '매이드 인 차이나'의 이름으로 본격적인 중국 고속철 브랜드를 국제시장에 안착시키려하고 있다. CR은 지난 수요일 인도회사를 포함하는 고속철 컨소시엄이 타당성 조사를 수행하는 프로젝트를 수주했다고 발표했으며 인도 고속철 관계자는 중국 고속철 기술이 국제적으로 인정받는 한 사례였다고 말했다. 인도는 또 뉴델리와 캘커타를 연결하는 뭄바이~첸나이 노선에 대해서도 타당성조사 입찰에 참여해줄 것을 요청하기도 했다. 중국은 5월에 러시아와 모스크바~카잔 볼가시를 연결하는 고속철도 프로젝트의 양해각서(MOU)를 체결할 예정이다. 그렇지만 이런 일련의 고속철사업 추진은 차질을 빚을 가능성도 가지고 있다. 작년에 멕시코가 발주한 중국이 수주한 중남미 첫 고속철 사업을 입찰과정에 문제가 있다고 판단해 젼격 취소한 경우가 한 예다. 이달초 인도네시아는 중국과 일본이 최저가 경쟁이 치열했던 자카르타~반둥간 첫 고속철 사업을 취소시켰다가 중국이 유리한 재원조달 조건을 제시해 10월 6일 계약을 체결한 바 있다. 중국은 미국과 영국 그리고 발칸반도 유럽국가까지 고속철 사업 영역을 전세계적으로 급격하게 확장하고 있는 추세다. 또한 일본은 올해 태국의 첫 고속철 사업을 수주하고 인도의 뭄바이~아메다바드 고속철 사업 수주가 유력시되고 있다. by Ki Chul Hwang Conpaper Editor Distributor 황기철 콘페이퍼 에디터 |
BEIJING (AFP) - A consortium led by a state-owned Chinese company has won a bid for a feasibility study into a high-speed rail link between India's political and financial capitals New Delhi and Mumbai, the company's parent said, in what could lead to a major deal between the Asian rivals.
China Railway, a spinoff from the former railway ministry, said the line will be around 1,200km long but provided few other details.
China has hugely expanded its own high-speed rail network in recent years, and it is now the largest in the world with around 17,000 kilometres of track in service, according to China Railway.
Beijing has been actively promoting the technology abroad - often with lower bidding prices and favourable loan conditions - in a bid to capitalise on the lucrative international market and upgrade the "Made in China" brand.
China Railway said on Wednesday the consortium, which also includes Indian companies, won the bid to carry out the study, saying the Indian award "fully reflected the approval of China's high-speed rail technology by the international society and the international fast rail market".
India has also solicited bids for feasibility studies on lines between Mumbai and the southern city of Chennai, and linking New Delhi and Calcutta, the company added.
China in May signed a memorandum with Russia to invest billions of dollars in a high-speed rail line linking Moscow and the Volga city of Kazan.
But its push has also had some setbacks.
Last year Mexico cancelled a contract for a Chinese-led consortium to build what could have been Latin America's first high-speed rail line amid questions over the legality of the bidding process.
Indonesia earlier this month dumped plans for its first high-speed railway in favour of a slower and cheaper rail option, in a blow to Japan and China who have been fiercely competing to win the construction contract.
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