일본, 태국 이어 18조원 '인도 고속철'도? Japan offers to fund Mumbai-Ahmedabad high speed rail corridor

인도 7개 노선 중 첫번째 신칸센 채택 가능성 높아

자금 공세도

태국 이어 또 수주 확실  

한국은 아직 수출 '제로' 


"The high-speed rail project is part of the 650km Pune-Mumbai-Ahmedabad line."

뭄바이~아메다바드 구간 포함 인도 고속철 건설 노선도



  

  일본이 지난 5월 태국에 고속철도 신칸센을 수출한 데 이어 인도에도 수출할 것으로 유력시되고 있다. 한국도 정부 차원에서 고속철 해외사업 수주를 위해 적극적으로 지원할 필요가 있다는 지적이 나온다.


21일 요미우리신문 등에 따르면 인도 뭄바이~아메다바드 간 고속철도 건설과 관련해 일본·인도 공동 사업성조사위원회는 20일 인도 정부에 신칸센 방식의 철도 시스템 채택을 권고했다. 뭄바이~아메다바드 간 고속철도는 총 길이 500㎞, 총 공사비 9800억루피(약 17조8000억원) 사업이다.


인도 정부는 뭄바이~아메다바드 구간을 포함해 인도 전역에 7개 노선의 고속철 건설을 계획하고 있다. 고속철 수주전이 가열되는 가운데 인도 고속철 계획의 첫 번째 공사에서 신칸센 채택이 유력해졌다고 요미우리신문은 전했다.


일본과 인도 양국 정부는 최종 결정을 위해 자금 조달 등 자세한 내용을 협의할 방침이다. 뭄바이~아메다바드 간 공사는 양국이 2013년 공동조사에 합의한 데 이어 지난해 9월 열린 일·인도 정상회담에서 아베 신조 총리가 자금, 기술, 운영 등에서 전폭적인 지원을 약속해 일본에 유리한 상황이었다.


앞서 일본 정부는 태국 정부와 지난 5월 태국 북서부 치앙마이와 남부 방콕을 연결하는 670㎞ 구간에 신칸센을 도입하기로 합의했다. 일본은 말레이시아, 인도네시아에서도 고속철 수주를 위해 뛰고 있다.


반면 한국은 2004년 세계 네 번째로 자체 기술을 통해 고속열차를 개발했지만 지금까지 단 한 건도 고속철을 수출하지 못하고 있다.



전문가들은 정부 주도의 수출 전략이 없었던 것과 국제표준 도입에 뒤처진 점을 이유로 꼽았다. 국토교통부 주도의 ‘민관 수주 지원단’이 구성된 지는 1년도 안 됐고, 한국만 맨 앞칸과 뒤칸 2개 전동차에만 동력원을 장착한 프랑스 테제베식 고속철을 고집하고 있다.


업계 관계자는 “연 200조원 규모의 세계 고속철 시장을 두고 중국은 이미 수년 전부터 독자 표준 장비를 세계 곳곳에 깔아 공식적인 국제표준 제정에 나섰고, 아베 일본 총리도 해외 정상을 만나는 자리에서 고속철 홍보를 빼먹지 않았다”며 “국가 인프라 사업인 만큼 정부가 움직이지 않으면 이대로 중국과 일본에 시장을 다 빼앗길 것”이라고 말했다.

한국경제 도쿄=서정환 특파원/김보라 기자 ceoseo@hankyung.com


Japan offers to fund Mumbai-Ahmedabad high speed rail corridor


Updated: Jun 24, 2015 

Srinand Jha, Hindustan Times, New Delhi| 

India’s ambitious plan to construct the Mumbai-Ahmedabad high speed rail corridor reached a decisive stage on Tuesday, following the Japanese government’s offer to fund the Rs 988,050 million project at a low interest rate of 0.25% at Tuesday’s meeting of the Indo-Japan Joint Monitoring Committee (JMC).


The Japanese government’s loan offer comes with the rider that 30% of the rolling stock for the project would be sourced from Japanese firms, sources said.


A financial rate of return (RoR) of 4% and an economic RoR of 12% has been projected on what will be India’s first high-speed rail line, which is estimated to have a daily ridership of 40,000 passengers.


From the initial estimated cost of Rs 650,000 million, the Japan International Cooperation Agency (JICA) — which recently completed a feasibility study on the line — has indicated a substantial cost escalation by factoring in components including price escalation during construction (estimated at Rs 172,212 million ) and interest during construction (estimated at Rs 115,709 million). Basic capital cost has been projected at Rs 700,129 million in the draft JICA report.


If work begins in 2017, the line can be completed in 2023 and made operational in 2024.


In his budget speech in March, railways minister Suresh Prabhu had said that “quick and appropriate action” on executing the high speed project would be initiated after the submission of the JICA’s final report. The final report is scheduled to be submitted next month.


 

“China has also offered to fund the project. The political leadership will need to take a call on funding options,” a senior official said.

edited by kcontents 


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