신재생 에너지만을 활용하는 '갈라파고스 공항' Galapagos airport evolves to renewable energy only(VIDEO)

태평양 전쟁시 일본의 선제 공격에 대비 위한 전초기지 사용

2011년 부터 풍력발선시설 등 친환경 신재생발전시설 활용 탈바꿈



Galapagos airport 갈라파고스 발트라 공항 SOURCE latestnewslink.com


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  갈라파고스 제도(Galapagos islands)는 거대한 거북이로 유명하며, 찰스 다윈이 진화론에 대한 영감을 얻은 곳이기도 하다. 이제 이 섬은 또 다른 새로운 방향으로 진행하고 있다. 이는 섬에 위치한 공항이 풍력 및 태양에너지만을 활용하여 가동하는 유일한 지역이라는 것이다.


자연을 사랑하는 여행자들에게 지구친화적 장소를 제공하는 갈라파고스 제도의 공항이 건설된 가장 큰 이유는 바로 전쟁이다. 2차 세계대전 당시 미군은 태양평에 위치한 갈라파고스 제도를 이루는 13개 섬 중 하나인 발트라(Baltra)에 비행장을 건설하였다. 


이는 태평양 전쟁시 일본의 선재공격에 대비하기 위한 전초기지임을 의미하는 것이며, 각종 무기들이 준비되어 있었다. 최근까지 섬 주위에서는 해체된 폭탄을 발견할 정도였다. 그러나 지난 2011년부터 시작된 15개월의 엔지니어링 작업 및 40 백만 달러의 비용 투입을 통해 이 제도는 완전히 달라지고 있다. 지난해 갈라파고스 공항은 친환경적인 설계와 관련한 미국내 주요 상을 수상하기도 하였다.




친환경적인 시모어(Seymour) 공항을 운영 중인 아르헨티나 회사의 대표인 Ezequiel Barrenechea는 "군대와 군용기가 사용되었던 장소를 100% 친환경 공항으로 탈바꿈하였다"고 말했다. 그리고 공항 담당자인 Jorge Rosillo는 "여기의 모든 설비는 재생가능 에너지를 이용한다"고 설명하였다. 전쟁 당시 군용 비행장을 관리하기 위해 섬에 왔던 미국인들은 개와 고양이를 애완동물로 데려왔다. 그렇지만 이들 생물들은 섬의 이구아나를 먹이로 이용하였고, 그 결과 수 십년 동안 이구아나의 모습을 찾아 볼 수 없었다. 전쟁이 끝난 후 생물학자들은 고양이 크기의 이구아나를 다시 데려왔으며, 갈라파고스 제도의 일부에서는 이 게으른 도마뱀의 모습을 다시 볼 수 있게 되었다. 그리고 오늘날에는 승객들이 탑승한 비행기가 활주로에 접근할 때 이들 생물이 주위를 맴돌고 있으면 특별하게 훈련을 받은 사람들이 이들을 안전한 장소로 옮기는 일을 하고 있다. 

공항의 환경적인 변화는 터미널의 대부분을 이루었던 목조 건물을 하나하나 분리하였던 지난 2011년부터 시작되었다. 유용한 것으로 생각되었던 목재 및 다른 과거 기반시설의 재료들은 새로운 공항 건설을 위해 재활용되었다. 공항은 태양전지판(Solar Panel)과 거대한 풍력터빈(Wind Turbine)을 통해 에너지를 확보한다. 터미널 창문에는 외부 창유리가 없으며, 섬의 강력한 바람이 들어올 수 있도록 개방해 두었다. 참고로 매년 400,000명의 사람들이 발트라 공항을 방문하고 있다.

기초의 일부로서 건물을 지지하고 있는 것은 과거 석유를 이동시키기 위해 파이프로 사용했던 실린더 모양의 기둥이다. 그리고 설비를 가동하기 위해 사용되는 에너지와 관련하여 일부 시설이 있는 공간에 위치한 에어컨은 재생가능 자원을 사용하지 않는 유일한 예외 사항이다. Barrenechea는 "갈라파고스내에서 무엇인가를 건설한다는 알은 모든 것을 보트로 가져와야 하기 때문에 어렵다. 하지만 지속가능한 방법으로 건설하는 일은 다른 장소보다 훨씬 더 복잡하다"고 밝혔다.

그렇지만 이와 같은 노력들에 대한 혜택을 되돌려 받았다. 지난 2014년 이 공항은 LEED 골드 지속가능성 인증(LEED Gold Sustainability Certification)을 수상하였다. 이 상은 미국의 그린빌딩 위원회(Green Building Council)가 수여하고 있다. 미국의 샌프란시스코에 있는 터미널 확장 시설만이 과거 이 상을 수상했을 뿐이다. 공항 터미널의 에어컨 부족을 보완하기 위해 6,000평방미터의 건물은 매우 높은 천장으로 구성되었으며, 이 지역에서 생성되는 화산석을 활용하였다. 공항 에너지의 약 35%는 통로에 설치된 태양광발전을 통해 공급되며, 남은 65%의 에너지는 설비 내 전략적 지역에 위치한 풍력터빈을 이용하여 얻어진다.

KISTI 미리안 『글로벌동향브리핑』


Galapagos airport evolves to renewable energy only


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July 18, 2015 by Héctor Velasco

The Galapagos islands are known, of course, for those lumbering, giant tortoises and as the inspiration for Darwin's theory of evolution.


Now they boast another cool distinction: an airport believed to be the only one in the world working exclusively on wind and solar energy.


The metamorphosis to an earth-friendly place serving nature-loving tourists could not be more stark, considering that the airport was actually born of war.


During World War II, US forces built an airfield here on Baltra, one of the 13 islands that make up the Galapagos archipelago in the Pacific, roughly 1,000 kilometers (660 miles) off Ecuador.

It was an outpost meant to counter a possible Japanese advance in the Pacific war theater. Weapons were stored here. Until recently, you could even find deactivated bombs nearby.

But after a 15-month engineering feat that began in 2011 and cost $40 million, the facility could not be more different. Last year, it won a major US award for environmentally friendly design.


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"We've gone from being a place where there were military and aircraft to being an airport that is 100 percent ecological," said Ezequiel Barrenechea, president of the Argentine corporation operating eco-friendly Seymour airport, one of three serving the Galapagos.


"Here, everything works with renewable energy," adds the airport's manager, Jorge Rosillo.

Indeed, there have been changes big and small.


The Americans who came in to oversee the wartime military airfield brought dogs and cats as pets. These critters preyed on the island's iguanas—prehistoric looking, some of them sporting fabulous shades of blue, red and yellow or a rainbow-like mix of them—and the iguanas vanished, for decades.


With time, however, after the war biologists reintroduced the cat-sized creatures, this piece of the Galapagos once again features the lounging lizards.


Today, when they are spotted hanging out on the landing strip as a plane full of tourists approaches, specially trained personnel go out, pick them up by the tail and carry them to safety.


Yes, once again, the island is safe for them.

Solar panels, wind turbines


The airport's environmental conversion began in 2011 when the simple wooden building that was most of the terminal was taken apart, piece by piece. It had a metal control tower that looked like a giant standing in the middle of nowhere.


The wood and anything else at hand deemed useful was employed to rebuild the airport with the strict mandate that it be totally self-sustaining.


It works with solar panels and three giant wind turbines. The terminal has no glass panes in its windows, leaving it open to the island's strong winds. Some 400,000 people pass annually through the Baltra airport.


Holding up the building as part of its foundation are cylindrical pillars that used to be pipes for moving oil—a seeming slap at dirty energy sources.


As for energy used to run the place, the only—necessary—exception to the sustainable source rule are air conditioners that cool a room housing machinery.


"Building in the Galapagos was already difficult because you have to bring everything over by boat. But building in a sustainable fashion is even more complex anywhere," said Barrenechea.


"Add all of this up and you have a major engineering achievement," he added.

But the effort paid off. In 2014 the airport won a LEED Gold sustainability certification, an honor given out by the US Green Building Council.


It was the first airport to get such a nod for its entire structure. Until then only a San Francisco terminal extension had received the plaudit.


To compensate for the lack of air conditioning in the terminal, the 6,000-square-meter building has very high ceilings that are finished with volcanic stone, typical of the area.

All this attention to Mother Nature feels, well, natural, Barrenechea insists.


"A user does not notice the difference because it works just like any other airport," he said.


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