中, 세계 최고속 협궤 고속열차, 말레이지아 수출 CSR wins order to supply bullet trains in Malaysia VIDEO

 

 

협궤(Meter gauge railway=Narrow Gauge)

1미터 또는 1미터보다 크고 1.435미터보다 작은 궤간

협궤는 그 부설의 용이성과 저렴함을 배경으로 경편철도용 또는 옛 식민지 지역 또는 교통량이 한산한 구간, 산악 등 지형이 열악한 구간의 철도 부설에 널리 이용되었다. 일본, 남아프리카 공화국, 오스트레일리아(퀸즐랜드 주), 필리핀 등이 케이프 궤간을, 인도네시아, 베트남, 타이 등이 미터 궤간을 표준으로 규정하였다. 또한 협궤로 된 구간을 현재 운행하고 있는 주요 국가로 스위스, 프랑스, 독일, 중국, 러시아(사할린 주)이 있다.

협궤의 경우 더 급격한 선형을 적용할 수 있으며, 노반 축조에 적은 비용이 소요된다. 또한, 이러한 이유로 더 빠르고 저렴하게 부설할 수 있다.(일례로 수인선의 경우 52km 전 구간을 부설하는데 1년도 채 걸리지 않았다) 이러한 장점은 시가지, 산악 구간과 같은 지형적인 조건이 열악한 경우, 또는 경제성이 떨어지는 노선의 경우에 상당히 부합하는 특성이라 할 수 있으며, 특히 도로 교통이 발달하지 않았던 과거에는 협궤 철도가 크게 보급될 수 있는 원동력이 되었다.

그러나 원심력이 크게 발생하고 이를 완화하기 위한 캔트 증량에 한계가 있다. 그에 따라 고속화에 부적합하고 안정성이 떨어지며, 큰 하중을 부담할 수 없어 차량의 대형화, 중량화에 어려움이 존재한다. 또한 대개의 협궤 철도는 다른 철도와 구분되는 궤간을 채용한 경우가 많아서 노선 상호간의 직결 운행이 불가능한 경우가 많아 철도 영업의 통합과 연계에 많은 제약을 초래하기도 한다. 따라서 현재로서 특정국 또는 기업의 표준으로 정의해 두고 있는 경우 외에 협궤 철도를 신설하는 경우는 거의 없는 실정이다.

 

한국의 협궤선

한국의 경우 수인선(남인천-수원), 수려선(수원-여주), 함평궤도(학교(현 함평)-함평(구)) 등이 있었으나 현재 폐선되었고, 수인선의 경우에는 표준궤 복선 전철로 재건설 되었다

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[VIDEO]

Indian railways Broad gauge vs Metre gauge - who wins?

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중국이 말레이시아를 위해 생산한 세계 최고속 협궤(meter gauge railway, 1미터 또는 1미터보다 크고 1.435미터보다 작은 궤간) D급 고속열차 유닛이 30일, 난처주저우전기기관차유한회사(南車株洲電力機車有限公司)에서 출고했다.

 

내년 말 전에 말레이시아 쿠알라룸푸르에서 이포까지 200여킬로미터 노선에 투입될 계획이며 장기 계획을 보면 조호르바루에서 파당 베사르까지 900여킬로미터 라인에서 운행되게 된다.

 

저우칭허(周清和) 중국난처주저우전기기관차유한회사 회장 겸 사장은 열차 기관차 부분에 “탄두 모양(子彈頭)” 설계 패턴을 도입했으며 말레이시아 협궤에서의 주행 시속이 160킬로미터에 달해 현재 전 세계에서 운행중인 협궤 D급 고속열차 유닛에서 최고속을 자랑한다고 전했다.

 

저우칭허는 또 다음과 같이 밝혔다.

 

중국의 궤도는 표준 궤도를 사용하며 국내 기타 궤도 교통장비기업에서 모두 표준 궤도에 적용되는 D급 고속열차 유닛을 생산한다.

 

단, 중국난처주저우전기기관차유한회사는 말레이시아를 위해 도시간 고속열차를 개발한 노하우에 의존해 중국의 첫 최고속 협궤 D급 고속열차 유닛을 혁신적으로 설계했으며 이는 중국에서 처음으로 수출된 협궤에 적용되는 최고속 D급 고속열차 유닛이기도 하다.

신화망 한국어판

 

CSR wins order to supply bullet trains

in Malaysia

 

Zhou Qinghe (2nd from left), president of CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co, looks at a model train in Kuala Lumpur, Malaysia, Oct 21, 2014. [Photo/Xinhua]
 

Malaysia's new 200-kilometer high-speed rail line between the capital Kuala Lumpur and the city of Ipoh to the north, will feature the world's fastest inter-city bullet trains by the end of next year, built by China's CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co.

 

The meter-gauge electric units will run at a set speed of around 160 km per hour, said Zhou Qinghe, president of CSR ZELC. The trains will also be used on a 900-km railway line being planned between Johor Bahru on the southern tip of the country, and Padang Besar on the Thailand border, according to the train manufacturer.

 

After the first batch of 10 trains produced in China are delivered, Zhou said trains of the same type will then be manufactured at a new manufacturing base being built in Malaysia.

A subsidiary of China South Locomotive and Rolling Stock Co, considered the world's largest manufacturer of electric locomotives, CSR ZELC began its involvement in Malaysia in 2010 and 38 of its electric trains are already running in Kuala Lumpur.

 

The company announced in April it was spending $131 million on the building of a manufacturing and maintenance base to serve the needs of the country, as well as the whole ASEAN region. It has signed five contracts to supply 98 trains and carriages, the first phase of which will be completed by the end of this year.

 

"Our manufacturing capabilities in Malaysia are based on our market share in the country, and its geographical location," Zhou said.

 

"This relatively developed infrastructure can help us further develop in neighboring markets too, such as Singapore, Indonesia, Thailand and the Philippines."

 

Zhou said CSR ZELC will cooperate with its Malaysian partners on various aspects including financing, construction of transportation facilities and other turnkey contracts as well as the transfer of advanced technology and management methods.

 

"Because most Southeast Asian countries-as well as India and Latin American nations-have just begun to build new railway lines or buy new trains they are keen to acquire technological support from China to assist in daily operations, maintenance, staff training and other services," said Lin Wenjun, head of CSR ZELC's department of EMU development.

 

Zhao Jian, a professor of rail transportation at Beijing Jiaotong University, said plans by Singapore and Malaysia to build high-speed rail links mean countries in Southeast Asia can expect to have as sophisticated a network as Europe, for instance, which could in future connect to China's Yunnan province or Guangxi Zhuang autonomous region.

 

Zhou predicted that Southeast Asian countries would need 1,100 new rail cars and refurbishment facilities for another 700 in five years.

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