세계은행이 위기의 중국의 일대일로 이니셔티브를 올바른 방향으로 추진할 것인가? VIDEO: Will the World Bank push China's Belt and Road Initiative in the right direction?


Will the World Bank push China's Belt and Road Initiative in the right direction?

By Michael Igoe // 02 November 2018


WASHINGTON — In the 18 months since the World Bank signed on as a partner to China’s Belt and Road Initiative, the risks associated with the massive infrastructure investment effort have begun to crystalize, prompting some observers to ask just what kind of a partner the World Bank plans to be.


World Bank Group President Jim Kim. Photo by: Wu Zhiyi / World Bank / CC BY-NC-ND




 

세계은행이 위기의 중국의 일대일로 이니셔티브를 올바른 방향으로 추진할 것인가? 


   케냐, 파키스탄, 스리랑카 등 일부 국가에서는 대규모 중국 대출 문제에 직면한 채 부채 지속 가능성에 대한 우려가 증가하고 있다.


트럼프 행정부 관리들은 미국의 개발 협력국들에게 중국의 금융지원을 받아들이지 말라고 충고할 것이라고 단호히 밝혔으며, 다른 전문가들은 이 기반시설들이 가져올 수 있는 잠재적인 환경 및 사회적 해악을 계속해서 지적하고 있다.


세계은행은 지난 달 연차 회의에서 일부 초기 연구 결과를 공유한 은행 대표에 따르면, 현재 그 노력의 긍정적인 측면과 부정적인 측면을 모두 인정하는 일대일로 이니셔티브의 경제성에 대한 연구를 수행하고 있다고 한다.


그러나 은행장들은 세계은행의 주된 역할은 중국 투자의 긍정적인 이점을 극대화하는 동시에 부정적인 위험을 최소화하기 위해 일대일로 이니셔티브에 참여하는 국가들과 직접적으로 협력하는 것이라고 말한다.




"기본적으로 매우 간단합니다. 우리는 국가에 기반을 둔 일종의 조직입니다," 라고 2030년 개발 계획, 국제 연합 관계 및 파트너십의 수석 부사장인 마흐무드 모히엘딘(Mahmoud Mohieldin)이 말했다.


"이 모든 것은 이러한 모든 이니셔티브의 이점을 극대화하기 위한 여러분 자신의 국가 정책의 수용력과 이해 그리고 구체화에 관한 것입니다,"라고 그는 말했다.


모히엘딘은 인도네시아에서 열린 연례 회의에서 아랍과 아프리카 재무장관들이 최근 몇 년 동안 개발되고 있는 정책 및 투자 요건에 따른 이니셔티브의 맹공격에 압도당해야 한다는데 공감했다고 말했다. 지속 가능한 개발 목표부터 기후 변화에 대한 파리 협약, 벨트와 로드 이니셔티브, 그리고 "기존 경제 강국과의 관계"에 이르기까지, 정부 부처들은 대규모 조정과 우선 순위 결정 과제를 안고 있다.


그는 은행 업무 중 일부는 장관들이 "이 모든 것을 이용하고 관리하는 방법"을 파악하는 데 도움이 될 것이라고 말했다.


"일대일로의 경우 국가들이 이미 자국의 운송 정책, 국가 인프라 정책, 수출수익과 외국인 직접투자를 극대화하기 위한 국가 정책을 개발하지 않는 한 이러한 혜택은 실현되지 않을 것"이라고 그는 말했다.


"우리의 임무는 기본적으로 클라이언트 국가들이 이러한 다양한 이니셔티브로부터 혜택을 최대화할 수 있는 가능성을 이해하는 것입니다."라고 모히엘딘은 말했다.


South China Morning Post




건설적인 비평가

2017년 5월, 세계은행 김용 총재는 베이징에서 열린 국제협력을 위한 벨트와 로드 포럼의 개회 본회의에서 연설했다. 시진핑( President) 중국 국가주석의 말을 인용해 아시아 국가들은 밝은 등불과 같다. 서로 연결할 때만 대륙에서 밤하늘을 밝힐 수 있다고 말했다.


"저는 한국에서 태어난 사람으로서 일대일로 계획에서 감동을 받았습니다,"라고 그는 말했다. "그리고 세계은행 그룹은 중국 정부가 그 밤하늘을 밝게 하려는 야심차고 전례 없는 노력을 매우 자랑스럽게 지지한다."


그날 오후 늦게, 김용 총재와 다른 다국적 개발 은행의 은행장들은 세계 인구의 62퍼센트를 차지하는 최소 64개국에 인프라 투자를 촉진하는 것을 목표로 하는 일대일로 이니셔티브에 참여하기 위한 양해각서에 서명했다. 김 행장은 각국이 최대한의 이익을 얻고 중국의 장대한 비전과 관련된 위험을 최소화하도록 지원하겠다는 은행측의 의지를 설명했다.


"대규모 인프라 프로젝트에 대한 우리의 수십 년간의 경험은 프로젝트 준비와 적절한 위험 배분이 성공에 결정적일 것이라는 것을 암시합니다,"라고 김용 총재는 말했다.




한국은행은 2019년에 대규모 이니셔티브의 경제성에 대한 연구 결과를 발표할 계획이다. "지금까지 은행이 공개적으로 공유한 정보를 근거로 볼 때 잠재적 리스크보다는 잠재적 편익을 더 명확하게 보여주는 것 같다"고 글로벌 개발 센터의 스콧 모리스 선임연구원은 말했다.


"그들은 몇 가지 매우 훌륭한 세부 데이터 작업을 하고 있습니다. 이것은 궁극적으로 중국과 참여국들에게 도움이 될 것입니다. 더 높은 수준에서, 그들의 그것에 대한 지배적인 틀은 이니셔티브에 너무 우호적인 쪽으로 기울고 있고 내가 원하는 만큼 건설적인 비평가의 역할을 하지 않고 있다."고 모리스가 말했다.


모리스에 따르면, 은행이 벨트와 도로와 관련된 주요 대출 기관들을 더 면밀하게 그리고 더 비판적으로 보는 것이 더 도움이 될 것이라고 한다.


China's Belt and Road Initiative and Indonesia's financial security/The Jakarta Post




다변형 일대일로

주자이 중국 재무부 차관은 연례 회의에서 채무불이행도 중국에 부정적인 영향을 미칠 수 있기 때문에 중국은 벨트와 로드 이니셔티브에서 부채 지속 가능성 문제를 심각하게 받아들이고 있다고 말했다.


"나는 우리가 분석적인 방법으로 이 문제를 면밀히 관찰할 필요가 있다고 생각한다... 이것은 복잡한 문제이지만 우리가 해결할 것입니다,"라고 그녀는 말했다.


"만약 누군가가 5년, 10년, 15년 후를 내다본다면, 국제 시스템의 일부가 되는 것이, 파리 클럽이든 간에 여러분 자신의 이익일 것입니다. 많은 나라들이 부채 문제에 직면할 것이기 때문입니다,"라고 라이프치거는 말했다.

주 자이는 중국이 일대일로를 중앙집중화된 이니셔티브가 아니라 국가의 투자 요구와 개발 은행으로부터의 광범위한 참여를 바탕으로 한 네트워크로 간주했다고 응답했다.


주 자이는 "우리는 BRI 참가국들이 [다국적 개발은행]에 접근하여 프로젝트 선정과 프로젝트 설계 측면에서 도움을 요청하도록 장려할 것입니다"라고 말했다.


"우리는 또한 MDB의 전문지식을 더욱 통합하고 BRI 참여국들의 요구에 더 잘 부응할 수 있는 일종의 메커니즘을 개발하려고 시도하고 있는 가능성을 고려하고 있습니다,"라고 그녀는 덧붙였다.




황기철 콘페이퍼 에디터 큐레이터

Ki Cheol Hwang, conpaper editor, curator


edited by kcontents


In a handful of countries — including Kenya, Pakistan, Sri Lanka, and others — concerns about debt sustainability in the face of massive Chinese lending are on the rise. Officials from United States President Trump’s administration have flatly stated they will advise U.S. development partner countries against accepting Chinese financing, while other experts continue to point to the potential environmental and social harms this infrastructure-heavy campaign could bring about.


The World Bank is currently undertaking a study of the economics of the Belt and Road Initiative, which acknowledges both the potential positives and negatives of the effort, according to a bank representative who shared some initial findings during a session at last month’s annual meetings.




Yet the institution’s primary role, bank leaders say, is to work directly with countries involved in the Belt and Road Initiative to ensure they are prepared to maximize upside benefits of Chinese investment while minimizing downside risks.


“It’s basically very simple for us. We are a country-based kind of organization,” said Mahmoud Mohieldin, the bank’s senior vice president for the 2030 development agenda, United Nations relations, and partnerships.


“It’s all about the capacity and the understanding and the articulation of your own national policy to maximize the benefits of all of these initiatives,” he said.


China's Belt and Road Initiative strays from course/Axios

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Mohieldin said that in a meeting with Arab and African finance ministers during the bank’s annual meetings in Indonesia, he sympathized that they must feel overwhelmed by the onslaught of initiatives — each with their own policy and investment requirements — that have descended on developing countries in recent years. From the Sustainable Development Goals, to the Paris Agreement on climate change, to the Belt and Road Initiative, to the variety of “old ties with the conventional economic powers,” government ministries are tasked with a massive coordination and prioritization challenge.


Part of the bank’s role, he said, is to help ministers figure out “how to harness and manage all of that,” according to Mohieldin.


In the case of Belt and Road, the benefits will not be realized unless countries have already developed their own national policies for transport, national policies for infrastructure, and national policies for maximizing export returns and foreign direct investment, he said.


“Our job is basically for the client countries to understand the possibilities of maximization of benefits from these different initiatives,” Mohieldin said.


World Bank/Devex

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A constructive critic

In May 2017, World Bank President Jim Kim addressed the opening plenary of the Belt and Road Forum for International Cooperation in Beijing. He began with a few words of thanks in Chinese, before quoting China’s President Xi Jinping: “Asian countries are just like a cluster of bright lanterns. Only when we link them together, can we light up the night sky in our continent.”


“As someone who was born in Korea, I’m inspired by the Belt and Road Initiative,” Kim said. “And the World Bank Group very proudly supports the government of China’s ambitious, unprecedented effort to light up that night sky.”


Later that afternoon, Kim and the heads of other multilateral development banks signed a memorandum of understanding to mark their participation in the Belt and Road Initiative, which aims to spur infrastructure investment across at least 64 countries that account for 62 percent of the world’s population. Kim described the bank’s willingness to support countries to ensure they reap the maximum benefits and minimize the risks associated with China’s grand vision.


“Our decades of experience with large infrastructure projects suggest that project preparation and appropriate risk allocation will be critical for success,” Kim said.


In 2019, the bank plans to release the results of its research into the economics of the massive initiative. Based on the information the bank has shared publicly so far, it seems to have a clearer picture of the potential benefits than it does of the potential risks of the initiative, said Scott Morris, senior fellow at the Center for Global Development.




“They’re doing some very good detailed data work, which will ultimately be helpful to the Chinese and to the countries that are participating. At a higher level, their overarching framing of it leans toward being too friendly to the initiative and isn’t playing the role of constructive critic as much as I would like them to be,” Morris said.


What would be more helpful, according to Morris, would be for the bank to look more closely and more critically at the principal lending institutions involved in Belt and Road.


“There are official lenders, and we know them — China Development Bank, China [Export-Import Bank] — these are the big ones. And if we simply made a priority of focusing on their priorities and practices, I think we would get a long way toward fixing problems,” he said.


Morris noted that representatives from these Chinese financial institutions rarely seem to participate in the public panel discussions about the initiatives, such as the one that took place during the World Bank’s Annual Meetings in Bali, Indonesia. Procurement policies, data transparency, and environmental and social safeguards frameworks remain difficult to ascertain when it comes to these Belt and Road financiers, Morris said. He hopes the bank is working behind the scenes to ensure the Chinese are developing and articulating these necessary components of a responsible global initiative.


“Until we see more concrete steps from the Chinese government to address the policy framework for these very issues, it doesn’t instill a lot of confidence that they are proceeding in good faith, frankly,” he said.


Nikkei Asian Review

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A multilateral Belt and Road?

In the annual meetings session, China’s Vice Finance Minister Zou Jiayi said China takes issues of debt sustainability in the Belt and Road Initiative seriously, since loan defaults would have negative impacts for China too.


“I think we need to closely watch this issue in an analytical way … It’s a complicated issue, but we’ll take care of it,” she said.


Danny Leipziger, managing director of the Growth Dialogue and a former World Bank vice president, asked Zou if it would make sense for China “to multilateralize further the BRI,” so when problems do occur, both borrowing countries and lending institutions can look to an international system for support.


“It may be in your own interest — if one is looking five, 10, 15 years out — to be part of the international system, whether it’s the Paris Club or whatever. Because there are going to be a number of these countries that are going to run into debt problems,” Leipziger said.


Zou responded that China has envisaged Belt and Road not as a centralized initiative, but as a network based on countries’ own investment needs and broad participation from development banks.


“We would encourage the BRI participating countries to approach the [multilateral development banks] and to ask for their help in terms of the project selection and project design,” Zou said.


“We are also thinking about and exploring the possibility of trying to develop a kind of mechanism which could more integrate the expertise of the MDBs and better serve the needs of the BRI participating countries,” she added.


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