드론이 들여다 본 미 시애틀 도로 터널 현장 내부 Fly inside Seattle’s tunnel: Drone video shows progress during Alaskan Way Viaduct closure


Fly inside Seattle’s tunnel: 

Drone video shows progress during Alaskan Way Viaduct closure


A screen grab from video inside Seattle’s SR 99 tunnel as the drone arrives at Bertha’s cutterhead. (Via WSDOT)




알라스칸 웨이 고가도로 (Alaskan Way Viaduct) 대체공사 재개


  시애틀 다운타운 하이웨이 99터널 공사의 굴착을 맡고 있는 버사(Bertha)가 이제 알라스칸 웨이 고가도로 (Alaskan Way Viaduct) 아래 지하를 파기 때문에 안전을 위해 앞으로 2주동안 알라스칸 웨이 고가도로가 폐쇄될 예정이다.


드론이 이 터널 현장을 들어가 촬영했다. 하지만 공사 중이라 조금 어수선해 보인다.


워싱턴주 교통국은 버사 굴착 기간 알라스칸 웨이 고가도로가 오는 4월29일부터 2주간 폐쇄된다며 이로인해 시애틀 다운타운의 교통 체증이 심각할 것으로 우려했다.


지난 2년동안이나 버사의 고장으로 공사가 중단되었던 시애틀 다운타운 하이웨이 99터널 공사는 수리후 다시 지난해 12월 시작되었다. 그후에도 지반 함몰 현상이 발생하자 제이 인슬리 워싱턴주지사가 안전 검토를 위해 또 중단시켰고 최근에야 다시 가동을 시작했다.


고가도로 폐쇄는 아침 통근 전에 시작되며 구간은 사우스 스포켄 스트리트에서 배터리 스트리트 터널 남쪽 까지이다.


평상시 하루 9만대의 차량과 3만명의 대중버스 탑승자가 가장 분주한 시간에 고속도로를 이용하고 있다. 교통국은 이기간 출근하지 않고 집에서 일을 하거나 카풀을 이용하길 바라고 있다. 또 최근 상황을 www.99closure.org을 통해 알아보도록 하고 있다.


교통국측은 하루 9만명의 운전자들이 오는 4월29일부터 2주동안 이제는 다른 도로를 이용해야 하기 때문에 시애틀 다운타운은 물론 벨뷰까지 교통체증이 될것으로 예상하고 있다.


이 터널 공사가 완공되면 지진이 발생할 때 붕괴 위험이 있는 알라스칸 고가도로가 철거되고 지하 터널로 4차선이 마련되어 차량들이 원활히 통과할 수 있다. <시애틀 중앙일보 참조>


황기철  콘페이퍼 에디터

ki chul, hwang conpaper editor 




BY KURT SCHLOSSER

As Seattle’s Alaskan Way Viaduct sat free of cars overhead and drivers attempted to move around the city during the roadway’s planned 2-week closure, a new drone video Tuesday showcased again what all the fuss is about. A view inside the SR 99 tunnel won’t get much better than this until you’re actually able to drive through it.


A few days before the tunneling machine Bertha began a phase of its big dig that is taking it beneath the Viaduct, the Washington State Department of Transportation flew a video-equipped drone north into the tunnel to show construction progress.


The 4-minute video captures what has been built behind nearly 1,600 feet of mining along Seattle’s waterfront. There is no sound in the video and no workers are present as WSDOT says it was shot between shifts to avoid disruption. Text overlays provide information throughout.


SR 99 tunnel

A screen grab from video inside Seattle’s SR 99 tunnel as the drone arrives at Bertha’s cutterhead. (Via WSDOT)


The northbound lanes are the lower portion of the future double-deck roadway. Early on, the drone makes its way to the top of the tunnel to show the southbound lanes. The exterior walls of the tunnel are made up of curved concrete rings that are installed by Bertha as the machine moves forward. The roadway itself is built by construction crews.


A yellow tube used to carry fresh air to the tunneling machine is visible along the top of the tunnel. The drone eventually catches up to the back of Bertha’s trailing gear which is five stories tall and houses all of the equipment crews need to support Bertha’s operation. It takes another 300 feet to reach the machine’s rotating cutterhead.


There is an astounding amount of machinery and infrastructure in place along the way and we can only imagine what the entire operation looks like teaming with workers. Still photos released in March provided a bit of the dramatic scale by featuring a couple tiny people.


Alaskan Way Viaduct

The Alaskan Way Viaduct sits empty during closure of the roadway to enable the tunneling machine to pass beneath it. (Via WSDOT Flickr)


WSDOT issued an update on Bertha’s progress on Tuesday, reporting that Seattle Tunnel Partners have installed 17 rings since mining resumed on Friday. Crews have excavated 117 feet of the approximately 385 feet of tunnel that must be completed before the Alaskan Way Viaduct reopens to traffic. A map tracks the progress, below.


Bertha map

(Via WSDOT)

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