중국의 인도네시아 고속철사업에 대한 의지 China looking to sideline Japan for Indonesia high speed rail project

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일본컨소, 2억불 규모의 자카르타 '남북선 고속철' 시스템 및 궤도공사 수주 Railway Systems and Trackwork for North-South Line of Jakarta

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  For the estimated 150 billion rupiah (US$11.6 billion), 750 km high speed rail project in Indonesia that would connect Jakarta with Surabaya in 2.5 hours compared to the 10-12 hours currently, China is looking to sideline the front-runner of Japan for the project.


The Chinese have committed to an equity stake in the project while Japan is only offering a 140 billion yen (US$1.2 billion) soft loan. Both countries expect returns once the train starts operating but the Chinese offer appears more appealing because they will absorb the loss if the project conditions turns sour.

According to the Indonesian Transport Ministry's Director of Railway Traffic and Transport, Anggoro Budi Wiryawan, China will start its own feasibility study of the project and then Indonesia will then compare the feasibility studies from both China and Japan.

The Japan International Cooperation Agency (JICA) had just completed a US$6 million feasibility study for the high speed rail project and when senior Japanese embassy officials asked why they had not been granted the project, they were told that Jakarta had yet to decide on the project.

The inquiry by Japanese embassy officials took place a couple of days before Indonesian President Joko Widodo went on his official trip to Japan and China. While in China, Widodo met 
Chinese officials and both sides agreed in principle to work together to build a high speed rail line in Indonesia. Observers said that the meeting upset the Japanese side.

Last month, on the sidelines of the Asian-African Conference in Jakarta, Indonesia agreed to share topographical, geological and seismological data with the Chinese and the Chinese would conduct a feasibility study on the high speed rail project and would complete it by July 20, 2015.
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총연장 750km, 116억불 규모의 인도네시아 고속철사업

이 사업이 개통되면 자카르타~수라바야간을 12시간에서 2시간30분에 단축시키게 된다.


이 사업의 전면에 나선 일본을 중국이 주시하고 있다


그동안 중국은 일본이 단 12억불의 소프트론을 제공하는 동안 자신들의 지분을 확보하는데 충력을 기울여 왔다. 


양국 모두 고속철이 완공되어 운영을 시작하면 수익을 기대하고 있지만 중국의 자카르타 고속철사업 의지는 일본보다 더 강하다. 고속철사업에 손해가 생길 경우 이를 감수하는 해결책까지 제시하고 있기 때문이다.


인도네시아 교통부에 따르면 중국은 자체 고속철사업 타당성조사를 해 일본 그리고 인도네시아의 자료와 비교할 것을 알려졌다.


일본의 JICA는 6백만불을 들여 타당성 조사를 끝냈다. 


일본 대사관은 왜 프로젝트를 자신들에게 주지 않는 지 그 이유를 물었지만 아직 고속철사업이  결정되지 않았다는 말만 들었을 뿐이다.


일본 대사관의 질의는 인도네시아 조코 위도도 대통령이 일본과 중국을 방문하기 전  2일간 동안 계속됐다.


조코 위도도 대통령의 중국 방문시 양국은 인도네시아 고속철사업 건설에 원칙적으로 합의했다. 일본이 당황한 것은 당연한 일이었다.


지난 달 자카르타 아시아-아프리카 컨퍼런스에서 인도네시아는 중국과 고속철 노선에 대한 지형 및 지리적 데이터 등을 공유하기로 했으며 고속철사업에 대한 타당성 조사를 착수해 7월 20일 완료하기로 되어 있다. 


일본기업 컨소시엄은 지난 5월에 자카르타 남북선 고속철 시스템 및 궤도공사를 수주한 바 있다. 하지만 인도네시아는 일본보다 중국에 더 애착을 갖고 있으며 전체 노선 중 상당한 부분이 중국업체로 갈 것으로 예상하고 있다.


by Ki Chul Hwang 

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황기철  콘페이퍼 에디터


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