카타르 도하 메트로 그린라인 TBM구간 굴착공사 완료 Qatar Rail's TBMs finish tunnelling on Doha Metro(VIDEO)



도하메트로 1단계 TBM 동원 대수,

단일공사에 21대 투입으로 기네스기록에 올라


    카타르 도하 메트로의 그린라인의 TBM구간 굴착공사가 완료됐다. 


2대의 TBM이 작년 9월 착수해 마지막 므셰이레브구간까지 중간에 각각 4개소를 관통했다. 이 2대의 굴착기계시스템은 1단계에 투입된 총 21대의 TBM 중 일부로  카타르의 단일프로젝트에서 유일무이하게 최다 TBM 동원 기록으로 기네스 기록에 올라가 있다.


Work in progress at the Doha Metro’s Green Line, which will take passengers from Al Riffa to Al Mansoura. 

(Image The Peninsula). 


카타르 메트로 책임자인 자심 알 안사리는 "이 2대의 TBM이 적기에 굴착 공정을 마침으로서 앞으로 잔여공정과 완료까지 무사히 도달할 수 있을 것"이라고 기뻐했다. TBM 터널시공 완료된 그린라인 구간은 오스트리아와 사우디가 시공 중에 있다.


도하 메트로는 레드라인ㆍ그린라인ㆍ골드라인의 3개 노선으로 구성되는 총 노선연장이 86kmㆍ32개 역의 철도시스템이다. 


이 가운데 52km가 지하구간으로 2014년 4월에 개항한 새 도하 국제 공항과 구 시가지, 고층빌딩이 들어 있는 웨스트베이 지구, 르 세일지구 등 시내 주요부를 연결하고 있다. 완성은 2019년 10월 예정이며, 도시 교통시스템으로써 "세계 최대규모의 프로젝트"가 된다. 


한국은 삼성물산이 제일 먼저 14억불 규모의 도하메트로 중앙역사 패키지공사를 수주하였으며 SK건설이 레드라인 북부구간(20억불) GS건설은 남부구간(20억불)을 각각 수주하여 시공 중이다. 


또한 쌍용건설은 골드라인구간(45억불)에 우선협상대상자로 선정됐지만 워크아웃으로 인해 수주가 무산된 바 있다. 롯데건설은 레드라인구간의 BIM프로젝트에 참여하고 있다.


140억불 규모의 도하메트로 1단계 준공은 2019년, 트램구간은 2020년이다.


황기철  콘페이퍼 에디터

ki chul, hwang conpaper editor 



Qatar Rail's TBMs finish tunnelling on Doha Metro


by Kim Kemp on Feb 16, 2016 

Qatar Rail’s two tunnel boring machines (TBMs) have successfully completed their section of the tunnelling currently taking place on Doha Metro’s Green Line.


Starting in September last year the two TBMs, Al Rayyan and Al Gharrafa each underwent four breakthroughs before reaching the final destination at Msheireb and are now officially decommissioned.


Two of 21 TBMs used in the first phase of the Doha Metro project, the high-tech machines were part of Qatar’s entry into the Guinness World Records for having the largest number of tunnel boring machines operating simultaneously in a single project.


Qatar Rail project director Jassim Al Ansari commented on the achievement: “We are delighted that the Al Rayyan and Al Gharrafa TBMs have completed their section of tunnelling on the Green Line on time and to plan and can now be successfully decommissioned.


“This double milestone for the project’s overall progress shows how we are continuing to make good progress against our challenging objectives.


“To date 30km out of 33km has been tunnelled on the Green Line, a remarkable feat considering we began tunnelling less than eighteen months ago.”


The Doha Metro’s Green Line, which will take passengers from Al Riffa to Al Mansoura had six TBMs working on tunnels over 33km in length.


The two TBMs will now be dismantled and taken back to TBM supplier, Germany’s Herrenknecht local office in Doha where their parts will either be recycled or sold off.


The remaining four TBMs are expected to complete the work on the Green Line in early April this year.


Leatooriya will be the next TBM to complete its mission in the last week of February 2016 when is breaks through at the Education City Station, followed shortly by the remaining TBMs.


The first phase of the Doha Metro project is expected to be complete in the fourth quarter of 2019, while completion of the Lusail Tram is set for 2020.


All three networks – Doha Metro, Lusail Tram and the long-distance rail, which will link Qatar with the GCC Rail network – are expected to be completed by 2030 in line withte national vision.


With the completion of the first phase of the Doha Metro and Lusail Tram, Qatar Rail expects to offer 600,000 passenger trips per day by 2021, during which time all 37 metro stations are expected to be complete, with an average journey time of two minutes between adjacent stations.


 



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