중국, 인도네시아 최초 고속철도 '자카르타∼반둥'구간 건설공사에 속도 Indonesia's first high-speed railway would be great boost for development

인도네시아 교통부, 최종 승인

21일 반둥에서 착공식

55억달러(약 6조6천억원) 재원 

대부분 중국개발은행이 지원


Proposed high-speed railway in Java, Indonesia. source wikimedia

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    일본과 전 세계 고속철도 시장에서 치열하게 경쟁하는 중국이 동남아시아에서 처음으로 수주한 인도네시아 자카르타∼반둥 노선 공사에 속도를 내고 있다.


20일(현지시간) 자카르타 글로브 등에 따르면 인도네시아 교통부는 최근 중국이 수주한 자카르타∼반둥 고속철도 건설을 최종 승인했다.


이에 따라 양국은 오는 21일 반둥에서 착공식을 하고 본격적인 공사에 들어간다. 지난해 발표된 착공 시기인 4월에서 석 달 가량 앞당겨진 셈이다.


양국이 고속철도 건설 문제를 심도 있게 논의하기 시작한 것이 지난해 3월인 것을 고려하면 불과 1년도 안 되는 기간에 일사천리로 사업을 진행시킨 것이다.


애초 인도네시아 정부에 재정부담과 채무보증 없는 사업을 진행하자고 제안했던 중국은 실제로 55억달러(약 6조6천억원)에 달하는 공사비의 대부분을 중국개발은행 대출로 해결했다.


또 중국은 착공식에 왕융(王勇) 국무위원을 초청하기로 하는 등 분위기 띄우기에도 여념이 없다.


시에펑 주인도네시아 중국대사는 "중국과 인도네시아의 관계가 역사상 어느 때보다도 좋다. 이는 조코 위도도 대통령의 강력한 리더십으로 행정 절차를 간소화하고 투자 환경을 개선한 것"이라고 말했다.


그는 특히 자카르타∼반둥 고속철 조기 착공은 협력을 강화하려는 양국 정부의 노력을 반영한 것이며, 조코 위도도 대통령이 인도양과 태평양 사이에 위치한 인도네시아의 글로벌 전략으로 제시한 '글로벌 해상 지렛대' 노선과 시진핑(習近平) 중국 국가주석의 '해상 실크로드' 전략이 연결된 것이라고 평가했다.


자카르타∼반둥 고속철도의 성공적인 완공은 전세계 고속철도 시장에서 일본 등과 치열하게 경쟁하는 중국에 아주 중요한 과제다.


특히 인도네시아는 자카르타∼반둥을 거쳐 찌레본, 수라바야를 잇는 총연장 860㎞의 고속철 건설사업을 추진할 예정이어서 이번 사업이 중국의 인도네시아 고속철 시장 확대를 좌우하는 변수가 될 것으로 보인다.


또 이번 고속철 공사는 경기 둔화세가 확연해지면서 해외 진출에 더욱 신경을 쓰는 중국이 동남아시아에서 영향력을 유지하는 문제와도 연관이 있다.


베트남과 필리핀 등이 남중국해 영유권을 놓고 중국과 신경전을 벌이는 것과 달리 인도네시아는 영유권 분쟁에서 한 발짝 떨어져 있기 때문이다.


2019년 완공되는 자카르타∼반둥 고속철도는 최고 속도가 시속 250㎞이며 하루 4만4천여명의 승객을 실어나르게 된다.

(방콕=연합뉴스) 김상훈 특파원 meolakim@yna.co.kr





Indonesia's first high-speed railway would be great boost for development


A CRH train that runs on the Beijing-Shanghai High-Speed Railway leaves Tianjin South Railway Station in 

North China's Tianjin, June 30, 2012. [Photo/Xinhua]


By Deng Yanzi in Hong Kong (chinadaily.com.cn)

Updated: 2016-01-20

Indonesia's first high-speed railway project, to be built by China, will be a boost to its economy, and the beginning of further infrastructure development in the country and Southeast Asia, Indonesian analysts believe.


This railway will bring a multiplier effect for economic growth in the region and create a new economic region.


"It is about the multiplier effect for the regional development, especially in a job creation by the project construction, or local factories that produce train components," Titissari Rumbogo, a planning and public policy scholar at the University of Indonesia, told China Daily.


The $5.5 billion railway project, slated to begin construction this Thursday, will connect the capital city Jakarta and the third biggest city Bandung with a 150-kilometer railway. The railway will stop at four stations in West Java Island in the first phase of operation.


It will create new residences around the transit areas with its transit-oriented development planning, according to Bintang Perbowo, president director of the Indonesian state construction firm PT Wijaya Karya.


"With these new areas being opened, people will choose to live there. There will also be development of a new city," Bintang said as reported by the Jakarta Post.


Harun al-Rasyid Lubis, executive director of Indonesia's Infrastructure Partnership & Knowledge Center, said the project was just a beginning for a wider railway network.


The government should be prepared to extend the high-speed rail to Surabaya, the eastern part of Java Island, Harun urged on a panel earlier this month, as reported by Indonesian newspaper Kompas.


The high-speed railway is not only the first in Indonesia, but also in Southeast Asia, where infrastructure development is in high demand. Experts see it as a demonstration of further infrastructure cooperation in the region.


"China's success in this high speed rail project would open up opportunities for other projects in Indonesia and other countries in Southeast Asia," Emirza Adi Syailendra, researcher at the S. Rajaratnam of International Studies (RSIS) of Nanyang Technological University, wrote in a commentary.


As Southeast Asia's largest economy, Indonesia has missed most of the economic targets in 2015 with the slowest growth since 2009. The government banks on infrastructure development and foreign investment as part of the ambitious push for economic growth.


Indonesian President Joko Widodo said in a cabinet meeting earlier this month that he wanted to see infrastructure development accelerate this year, particularly in railway projects, Jakarta Post reported.


A well-timed completion of the Jakarta-Bandung railway will also serve President Widodo's administration as a major economic accomplishment, experts believe.


The project is slated to be completed by 2019, when a national election will take place.


"That would be a plus for the President Joko 'Jokowi' Widodo, who in all likelihood would run for a second term. It would be an enormous political boost for him," RSIS's Emirza wrote.

 

http://www.chinadaily.com.cn/business/2016-01/20/content_23166476.htm


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