베트남, 교통 인프라에 500억 달러 투자… 한국기업에 "기회의 땅" Vietnam targets additional 2,500km of highway by 2020, private participation needed
2020년까지 20개 총 5900㎞ 고속도로 건설
하노이-하이퐁 고속도로 개통구간 및 한국건설사 참여 현황
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우리나라 기업들에게 베트남이 새로운 기회의 땅으로 떠오르고 있다. 정부의 대대적인 인프라 투자와 해외 기업 유치 프로젝트로 우리 기업들의 진출 기회가 늘어나고 있기 때문이다. 15일 KOTRA에 따르면 베트남 정부는 민간 부문의 도로 개발 투자 장려 및 프로젝트 자금 조달을 위해 노력 중이며 오는 2020년까지 교통 인프라 개선을 위한 20개 총 5900㎞ 고속도로 건설에 500억 달러를 투자할 전망이다. 베트남의 교통 기반시설은 아직도 부족하며 전반적으로 품질이 낮은 수준이다. 최근 몇 년간 베트남 정부는 이 분야에 대한 투자를 확대하기 위해 많은 노력해 왔지만 아직까지 현지 교통 인프라는 아직도 미약하다. 이 때문에 2015년 인프라 부문 중 도로와 다리 분야의 산업 가치는 전체의 15%를 차지한다. KOTRA는 교통 인프라 개발이 향후 베트남 성장의 핵심이 될 것이기 ?문에 교통 분야가 중기적으로는 베트남의 주된 인프라 투자가 될 것이라고 내다봤다. 2015~2017년에는 교통 인프라 산업 가치가 매년 4.1%씩 성장할 것으로 예상되고 있다. 베트남 정부는 현재 교통 인프라 프로젝트를 우선순위에 두고 특히 도로 건설 프로젝트를 강조하고 있다. 이 분야에 대해 정부 예산을 늘리고, 자금의 많은 부분을 도로 건설 프로젝트에 투자하고 있다. 그러나 현재 정부의 예산으로는 이러한 프로젝트 수요를 다 감당할 수 없는 실정이며, 이를 해외 투자자로부터 투자유치를 위해 노력중이다. 공공조달 시장도 우리 기업들에게 좋은 기회가 될 것으로 전망된다. 현재 베트남은 중앙정부(기획투자부) 산하 공공조달청 (PPA)이 전체 공공조달 사업을 총괄하고 있다. 지난 2013년 베트남 정부는 총 3만4170개의 공공조달 입찰을 진행했는데 전체 예산규모는 400억 달러로 추정됐다. 이중 공개입찰은 1만9870건이 진행되었으며, 750건이 국제 입찰이었다. 또 호치민시 정부가 발표한 "2025년 호치민시 인프라 개선 마스터 플랜"에 따라 향후 호치민 및 인근 주요지역 각종 공공조달 사업에 대한 전망이 밝은 편이다. 최근 많은 투자자들이 국제기구(ADB, WB, JICA, EDCF와 같은)에서 지원받아 진행하는 베트남 도로 프로젝트에 관심을 보이고 있다. 특히 베트남 정부가 민관협력사업(PPP) 방식 투자 모델에 관한 법률 체제를 발표하면서 이러한 관심이 더욱 커지고 있다. 파이낸셜뉴스 안승현기자 |
Vietnam targets additional 2,500km of highway by 2020, private participation needed
Vehicles are shown running on a section of the Ho Chi Minh City-Long Thanh-Dau Giay
Expressway which was opened to traffic in 2015. POSCO Engineering and Construction
(E&C) was contracted to two packages 3 and 5A under the Ho Chi Minh City-Long Thanh-Dau
Giay Expressway project.
Tuoi Tre
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Vietnam has targeted to have 2,500 kilometers of highway completed in the next five years, the medium scenario in an ambitious plan that the state budget cannot cover, according to the Ministry of Transport.
With such a goal, the participation of the private sector is necessary to help realize it, according to information posted late last month on the official portal of the ministry, mt.gov.vn.
According to a three-scenario plan set out by the ministry, the Southeast Asian country would have an additional 2,300km of highway following the first scenario, and over 2,700km of highway in the most optimistic scenario.
The state will have to spend over VND181.2 trillion (US$8.52 billion) building a total of 2,708km of highway from now to 2020 if it follows the most optimistic scenario, according to the ministry.
The remaining capital, around VND213.3 trillion ($10 billion), will be invested by various sectors, including the private one, the ministry said.
Regarding an investment plan to realize the 2020 target, the ministry said it has so far put into operation 567km of highway.
In addition, around 457km of highway is under construction.
The ministry has also identified three sources of investment capital for three highway projects, including a section of Mai Dich-Nam Thang Long in Hanoi, Dau Giay-Phan Thiet linking the southern province of Dong Nai and the south-central province of Binh Thuan, and a section of Tan Van-Nhon Trach in Ho Chi Minh City, with a total length of 120km.
For investment projects following the previous plan that should be materialized before 2020, there are investors planning to build around 508 kilometers under Build-Operate-Transfer or Build-Transfer mechanisms for seven projects throughout the country, said the ministry.
Thus, by the end of 2015, there will be 700km of highway completed, 457km under construction, 120 km about to be built, and 508km seeking investors, with a total length of 1,785km.
Legal framework just in
Many BOT projects in transport like the Trung Luong-My Thuan Expressway in the southern region, Bac Giang-Lang Son Highway in the northern region, and the My Thuan Bridge 2 in the Mekong Delta province of Vinh Long, have been initiated following a new law paving the way for public-private partnership (PPP) mechanisms in investing in such projects.
Decree No.15 of the government, regulating investment in the form of PPP, was issued late last month, opening up more opportunities for the participation of the private sector in many fields previously capitalized only by the state like infrastructure, transportation, electricity, water, education, transport, health, and the environment.
According to experts, the decree is a prerequisite for infrastructure projects, particularly in the area of transport, to be developed more strongly with firm commitments from the government.
The VND14.6 trillion ($686.3 million) Trung Luong-My Thuan Expressway project that has just been started by a venture of six private contractors is expected to be completed in 2018
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