중국, '극한 고속철' 다음달 개통...영화 '40도' 주행 New high-speed train prepares for extreme cold on northern line

중국에서 가장 추운 지역

하얼빈~치치하얼 281㎞ 구간, 

시속 250㎞로 달려


Train No D5001 leaves Harbin, Heilongjiang province, for a trial run. A new line will cut travel time 

drastically between Harbin and Qiqihar. Bai Linhe / for China Daily

헤이룽장성 하얼빈-치치하얼을 운행할 고속철.

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  중국에서 가장 추운 지대로 꼽히는 헤이룽장(黑龍江)성 하얼빈(哈爾濱)∼치치하얼(齊齊哈爾) 구간(281㎞)을 잇는 고속철이 조만간 개통된다.


17일 관영 영자지 차이나데일리에 따르면 하얼빈∼다칭(大慶)∼치치하얼 구간을 시속 250㎞로 달리게 될 고속철 D5001호가 지난 13일 시험 운행에 돌입했다.


다칭, 치치하얼은 모두 하얼빈의 북서쪽에 있는 도시들이다. 

 

하얼빈철도국 소속 엔지니어 황레이는 "이 노선에 투입되는 CRH5A(중국의 고속철 모델명)는 영하 40도의 기온에도 견딜 수 있도록 설계됐다"고 말했다. 


이 고속철이 개통되면 열차운행 시간은 기존의 3시간에서 1시간 20분으로 단축된다. 연간 예상 수송인원은 약 800만명이다. 


중국은 혹한지대인 헤이룽장성 일대를 종(縱)·횡(橫)으로 연결하는 고속철 건설에 박차를 가하고 있다. 


하얼빈∼치치하얼 구간에 이어 2018년에 하얼빈∼자무쓰(佳木斯) 구간(344㎞), 2019년에 하얼빈(哈爾濱)∼무단장(牧丹江) 구간(293㎞) 등을 잇달아 개통할 예정이다. 


최저기온이 영하 40도까지 떨어지는 헤이룽장에 고속철을 놓는다는 것은 혹한, 폭설, 강풍 등 특수환경을 극복한다는 것을 의미해 이미 '톱 레벨'에 있는 중국 고속철이 다시 한번 기술력을 과시하는 사례가 될 것으로 보인다.


중국은 이미 세계 최고의 고원지대를 달리는 '칭짱(靑藏)철도', 하얼빈∼다롄(大連) 구간(904㎞)을 달리는 고속철 등을 개통하며 혹한지대에서의 고속철 운행 경험을 쌓은 바 있다. 

(베이징=연합뉴스) 이준삼 특파원 jslee@yna.co.kr 


New high-speed train prepares for extreme cold on northern line


By Tian Xuefei and Zhou Hui Ying in Harbin (China Daily)

Early on Monday morning, train No D5001 left the station in Harbin, Heilongjiang province, to begin trial runs on China's northern most high-speed rail line. 


The 281-km line with eight stops links Harbin, the provincial capital, to Daqing and Qiqihar. Work began in November 2009, but snow and frozen land posed numerous problems during construction. 


In recent months, Harbin Railway Bureau has trained crews on safety measures, service etiquette and emergency procedures. 


Chen Min, conductor on No D5001, said, "There is a toilet for the disabled in each carriage, which has an emergency call bell. If passengers get into difficulties, they will receive help from the train staff as soon as possible." 


The line will be tested by extremely low temperatures during the winter. 


Huang Lei, an engineer at the bureau, said the CRH5A high-speed trains on the line are designed to withstand the climate in areas that may be hit by blizzards and temperatures as low as - 40 C. They can withstand adverse weather, such as strong winds, heavy rain, snow and fog. 


The new line, designed for trains running at up to 250 km/h, will go into service in August if it passes a one-month test. 


It will cut travel time between Harbin and Qiqihar to about 1 hour 20 minutes from three hours. 


The line is expected to carry about 8 million passengers annually, and 28 pairs of trains will be in operation every day, according to Harbin railway authorities. 


It is expected to greatly improve transportation in Harbin, Daqing, Qiqihar and surrounding cities and boost the tourism industry in Harbin and Qiqihar, which is well-known for the Zhalong National Nature Reserve. 


A first-class ticket for travel between Harbin and Qiqihar is likely to cost 103.5 yuan ($16.70) and a second-class ticket 86 yuan. 


"The ticket price is much cheaper than I imagined," said Liu Guiqing, 56, a retired teacher from Qiqihar. 


"Now I live with my son in Harbin, but I have to return to Qiqihar regularly. The three-hour trip is always arduous, but I believe the opening of the high-speed line will make the journey much easier." 


Contact the writer at zhouhuiying@chinadaily.com.cn 

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