국제철도연맹(UIC), "남미대륙 횡단철도 경제적 타당성 낮아" China's $10 billion railway across South America is either bold or insane

국제철도연맹(UIC) 조사 자료

중국 100억불 철도사업 추진에 "무모한 계획" 일침

중국·브라질·페루, 타당성 공동 조사에 부담


Reuters Chinese Premier Li Keqiang (L) and Peru's President Ollanta Humala shake hands at the 

government palace in Lima, May 22, 2015.  중국 리커창 총리와 페루 오얀타 우말라 대통령이 지난  

5월 22일 리마정부 청사에서 남미대륙 횡단철도건설 협의 후 악수하고 있다.


 

Railway route across South America 남미대륙 횡단철도 source businessinsider.com


[관련기사]

중국, 브라질 인프라 건설에 500억 달러 투자 China to invest $50bn in Brazil infrastructure

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  중국과 브라질, 페루가 추진하는 남미대륙 횡단 철도 건설사업의 경제적 타당성을 장담할 수 없다는 주장이 제기됐다.


브라질 일간지 에스타두 지 상파울루는 국제철도연맹(UIC)의 조사 자료를 인용해, 남미대륙 횡단 철도의 경제적 타당성을 장담할 수 없는 것으로 나타났다고 10일(현지시간) 보도했다.


UIC는 브라질 루카스 두 히우 베르지에서 생산된 대두를 중국 상하이까지 수출하는 물류비용을 비교 평가했다. 


현재와 같이 브라질 대서양 연안의 산투스 항구를 이용해 수출할 때 드는 비용은 t당 120.43달러로 나왔다. 


반면, 남미대륙 횡단 철도가 건설돼 대두를 태평양 연안에 있는 페루 일로스 항구까지 운반하고 나서 상하이까지 가려면 t당 166.92달러가 드는 것으로 추산됐다.


남미대륙 횡단 철도를 이용하면 t당 46.49달러의 비용이 더 든다는 뜻이다.


UIC의 조사 결과는 남미대륙 횡단 철도 건설 사업의 타당성 조사에 나설 중국과 브라질, 페루 등 3개국 정부에 적지 않은 부담을 줄 것으로 보인다. 


5월 중순 브라질을 방문한 리커창 중국 총리(왼쪽)가 지우마 호세프 브라질 대통령과 만나 대규모 투자협정을 체결했다.(EPA=연합뉴스 자료사진) 


남미대륙 횡단 철도는 브라질 대서양 연안을 출발해 내륙지역을 거쳐 페루 태평양 연안을 잇는 야심 찬 프로젝트다. 철도의 총 길이는 3천650㎞이며, 이 가운데 1천여㎞는 안데스 산맥을 가로지른다. 전체 사업비는 100억 달러를 넘을 것으로 보인다. 


남미대륙 횡단 철도가 건설되면 중국은 남미로부터 원자재 수입을 늘릴 수 있게 되고, 남미 국가들은 중국 등 아시아 지역에 대한 수출을 확대할 기회를 얻을 것으로 기대하고 있다. 


한편, 브라질 정부는 최근 1천984억 헤알(약 71조 3천664억 원)에 달하는 대규모 인프라 투자 계획을 발표했다. 


분야별 투자 규모는 철도 864억 헤알, 도로 661억 헤알, 항만 375억 헤알, 공항 85억 헤알 등이다. 남미대륙 횡단 철도 건설 사업을 염두에 두고 철도 분야 투자에 중점을 두었다. 

(상파울루=연합뉴스) 김재순 특파원 fidelis21c@yna.co.kr 

 

China's $10 billion railway across South America is either bold 

or insane

 

Barbara Tasch

Global Forest WatchOne potential path of the proposed railway, known as the southern route. 

But like the $50 billion canal a Chinese billionaire wants to build across Nicaragua or the 3 hectares of pristine Amazonian rainforest that Ecuador sold to China, all the promise for commerce comes at a price.


One of the proposed routes for the railway, known as the southern route (shown above), is worrying environmentalists as it would pass though the Isconahua Reserve and Vale do Rio Juruá, where some of the most diverse fauna and flora on earth can be found.


And the other potential route is even more threatening.


A Boston University study also found that another proposed route would pass through northern Peru and cross into Brazil through an ”area with extremely high biodiversity” which the other route would largely avoid.


“The final choice of route for this railway will be crucial in determining its environmental impact,” the study concludes. The definitive path has not yet been determined.  


Rebecca Ray, a pre-doctoral fellow at the Global Economic Governance Initiative told Business Insider that the issue of the northern route cutting through indigenous territory could delay the project if not taken into account. “This is especially important in Peru, which was a regional leader with regards to respecting indigenous territory, but has backtracked lately,” Ray said in an email, “Under President Humala, Peru was the first country in the region to implement laws … which guarantee indigenous communities the right to consultation before new development projects affect their traditional territory.”


Laws in Peru specify that those groups need to be consulted in advance in order for the projects to get “social” and environmental licenses. “…recently President Humala has announced that he will not consider those groups as indigenous for the sake of "previa consulta.”


Boston University 

China's involvement in South America has kept on growing over the last few years. 


Chinese Prime Minister Li Kegian visited South America in May and met with Peruvian President Ollanta Humala and called for an the countries to cooperate on “oil, clean energy, mining, agriculture, forestry and fishery sectors.”


Trade deals are also regularly struck between China and Latin American countries. in January Chinese President Xi Jinping pledged to invest $250 billion in Latin America over the next 10 years and China just signed trade deals worth $70 million with Peru. China has been Brazil’s largest trading partner since 2009. 


Other huge deals include Honduras announcing in 2013 that it would work on the construction of an Atlantic-to-Pacific railroad with a Chinese company. Also in 2013, China bought one third of Ecuador's Amazon rainforest to hunt for oil. In December 2014, a Chinese group started working on a 173-mile canal across Nicaragua. Chinese officials are still in talks with Colombia over a railway project.  


The Boston University study warns that Latin American exports to China use more water and emit more greenhouse gas emissions per dollar “compared to overall exports,” and that “ the Chinese-financed infrastructure investments (like dams and railways to get the products to port) pose extremely serious threats for deforestation in some of South America’s most biodiverse areas".

http://www.businessinsider.com/china-plans-to-build-a-3300-mile-railway-across-south-america-2015-6

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