중국의 태국 고속철 사업, 일본 자금 공세에 빼앗겨 China, Japan , Thailand Standing Orders competitive high speed train project



[관련보도]

태국, 고속철도 합작투자 모델(1.435-metre-gauge track) 개발 제안 JV on high-speed railway proposed

중국~태국 방콕 고속철 사업현황 Thailand to China High-Speed Railway Line, Thailand(VIDEO)

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중국이 수주를 앞뒀던 태국 고속철 사업에 일본의 자금 공세로 헛물을 켜게 됐다. 


3일 중국 관찰자망이 복수 일본 언론을 인용해 보도한 바에 따르면 태국 교통부는 고속철 건설사업 대가로 중국이 지원키로 한 차관을 받지 않기로 했다. 


해당 사업은 태국 동북부 국경 지대인 농카이와 동남부 산업지대인 라용을 잇는 867㎞ 길이 철도 건설로, 양국은 지난해 말 사업 협력과 '중국·태국 고속철 공동연구센터' 설립에 합의했다. 사실상 중국의 수주로 결론난 듯했지만 최근 일본의 자금 공세로 상황이 반전했다. 


태국 교통부가 중국 측이 제시한 사업 관련 차관 조건에 대해 "이자율이 높다"며 거부했기 때문이다. 중국은 이에 앞서 금리 2%인 철도건설자금, 4%인 철도운영자금 차관을 제시했다. 


중국 제안을 거부한 대신 태국은 일본과 차관 협상을 진행 중이다. 일본은 중국에 비해 뒤늦게 뛰어들었지만 공적개발원조(ODA) 자금을 활용해 금리 1%에 차관을 제공하겠다며 태국을 설득하고 있다. 고속철 건설에 들어가는 총사업비는 1조4000억엔(약 13조원)에 달해 금리를 1%만 낮춰도 1000억원 넘는 비용을 절감할 수 있다.


리커창 총리까지 방문하며 태국에 공을 들여온 중국으로선 완전히 뒤통수를 맞은 꼴이다. 중국은 서부 윈난성과 태국 동북부를 잇는 동아시아 고속철 건설을 추진해왔다. 그런데 핵심 축이랄 수 있는 태국 노선 사업권을 일본에 빼앗기게 됐다. 

매일경제 박만원 기자


China, Japan , Thailand Standing Orders competitive high 

speed train project

 

Thailand, Japan ’courtship offensive”Chinese Vice Minister seemed


be rejected (Beijing AP) yijunsam correspondent in China and Japan are fiercely compete with large-scale high-speed rail projects in Thailand.


last year, but that the full range of ’high speed train sales, the apseun Until the end of the Chinese dominance, has recently been expanded maeseopge the pursuit of Japanese as a weapon to’ Get loan ’.


3 일 According to the Chinese observed gill nets (觀察者 網) who reported that the Japanese media quoted a plurality of contents, Thailand Department of Transportation has decided not to support a loan in exchange for China’s High Speed ​​Rail project.


Thailand The authorities have approved the plan last November, China’s railway construction and cooperation in Nong Khai to the northeast and the southeast border length 867㎞ linking the industrial zone in Rayong (approximately 13.5 trillion won in size). Then there is the interest rate


China, Thailand 2%, 4% said they would provide infrastructure loans and bar rail system operation and management loan.


Thailand Department of Transportation to stop receiving loans in China background for”The interest rate is excessive,” suggested a point.


instead of being fed up with receiving loans from Japan and progress the current negotiations. Official Development Assistance (ODA) Japan’s proposed rate is only 1%.


Is Thailand’s changed the attitude comes this analysis is relentless barrage of Japan that was effective.


Abe Creed (安 倍 晋 三) Japanese Prime Minister last year Pradesh yut cold-tolerance in talks with Thai Prime Minister has expressed an active interest in the infrastructure projects in Thailand, including the railway.


cold-tolerance prime minister late last year and this year, after another visit to Japan and China Beijing (北京) ~ Tianjin (天津) a railway linking China and Tokyo – have experience comparing the bullet train linking the Osaka region


two months and six days, he told Japanese media gave a generous score, in fact, Japan Railways”Our ultimate goal is bringing the Japanese Shinkansen”.


Thailand, China, the South China High Speed ​​Rail Project pieces and the logistics network in Southeast Asia is also kkalryeotda pavement.


that Xi Jinping (習近平) system of the New (新) economic conception of ’one days to’ (一帶 一路: Land, Maritime Silk Road) is directly followed by the business come forward China’s attention not put up any countermeasures .

jslee@yna.co.kr

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