고갱이 그린 판화의 비밀 드디어 밝혀져 Light reveals new details of Gauguin's creative process

美 노스웨스턴大 “시간차 두고 

두 작품 찍어내 하나로 합쳐”


Paul Gauguin. Nativity (Mother and Child Surrounded by Five Figures), c. 1902. - The Art Institute of 

Chicago. Gift of Robert Allerton. 제공 고갱이 1902년 경에 그린 ‘예수 탄생(Nativity)’. - 시카고미술연구소 제공

케이콘텐츠 kcontents

 

 

컴퓨터 과학자와 미술품 보존 연구자들이 그동안 베일에 가려졌던 프랑스 후기 인상파 화가 폴 고갱의 판화 제작 기법의 비밀을 밝혀냈다.

 

올리버 코섀트 미국 노스웨스턴대 컴퓨터과학과 교수팀과 시카고미술연구소 공동연구팀은 고갱이 자신의 판화 작품 ‘예수 탄생(Nativity)’을 제작할 때 마치 그림 위에 그림을 쌓듯 몇 장의 스케치를 한 장의 화폭 위에 겹겹이 찍어내는 방법을 썼다는 결과를 14일 시카고에서 열린 미국과학진흥협회(AAAS) 연례 모임에서 발표했다.

 

고갱은 프랑스 태생이지만 남태평양의 섬 타히티에 살면서 많은 작품들을 쏟아냈다. 그가 남긴 유화는 많이 연구돼 있지만 판화에 대해서는 알려진 것이 많지 않았다.

 

연구진은 ‘예수 탄생’을 비롯해 시카고미술연구소가 소장한 고갱의 작품 19점을 전구와 카메라, 그리고 자체 개발한 소프트웨어를 이용해 고갱이 어떤 과정으로 판화를 제작했는지 분석했다.

 

연구진은 우선 작품을 고정시킨 뒤 20가지 다양한 위치와 각도에서 빛을 비추면서 사진을 찍었다. 이때 사용된 전구는 서로 다른 파장을 가진 것으로, 연구진은 빛의 파장에 따라 작품의 표면에서 반사돼 돌아오는 빛의 특성 차이를 측정했다. 자체 개발한 컴퓨터 소프트웨어로 총 2000만 픽셀에 이르는 이미지 정보를 분석한 연구진은 그림 표면의 높낮이까지 알 수 있는 3차원 표면 구조 지도를 완성했다.

 

이 지도를 분석한 연구진은 ‘예수 탄생’이 한 번에 찍어낸 것이 아니라 두 종류의 다른 그림을 시간차를 두고 찍어 만든 작품이라는 사실을 알아냈다. 그림에서 흰 선으로 표현된 부분과 검은 선으로 표현된 부분이 서로 다른 방식으로 만들어진 것으로, 흰 선은 잉크를 뿌린 판에서 그림으로 표현하려는 부분만 잉크를 제거하고 찍어낸 것이다. 반면 사람의 윤곽을 나타낸 검은 선들은 잉크를 묻힌 종이를 화폭 위에 얹은 뒤 필요한 부분만 필기구로 눌러서 화폭에 베어 들어가게 만들었다.

 

연구진으로부터 분석 결과를 들은 미술 전문가들은 처음에는 그 내용을 믿지 않았다. 하지만 연구진이 같은 방법으로 고갱의 ‘예수 탄생’을 재현해내자 비로소 연구 결과에 관심을 보이기 시작했다.

 

코섀트 교수는 “컴퓨터 프로그램으로 작품의 색을 벗겨내고 세밀한 표면 구조를 관찰할 수 있게 만든 것이 핵심”이라며 “우리 연구 기법은 과학에 문외한인 역사학자나 미술 전문가들도 어렵지 않게 활용할 수 있다”고 말했다.

동아사이언스 최영준 기자 jxabbey@donga.com


 

French artist Paul Gauguin is well known for his colorful paintings of Tahitian life—such as the painting that sold recently for nearly $300 million—but he also was a highly experimental printmaker. Little is known, however, about the techniques and materials Gauguin used to create his unusual and complex graphic works. 


Now a team of scientists and art conservators from Northwestern University and the Art Institute of Chicago has used a simple light bulb, an SLR camera and computational power to uncover new details of Gauguin's printmaking process—how he formed, layered and re-used imagery to make 19 unique graphic works in the Art Institute's collection.


Northwestern computer scientist Oliver S. Cossairt will provide a surprising new explanation of how Gauguin created one of these artworks Saturday, Feb. 14, at the American Association for the Advancement of Science annual meeting in San Jose. It will be the first report of the Northwestern-Art Institute study of the 3-D surface of the print "Nativity (Mother and Child Surrounded by Five Figures)," made by Gauguin in 1902.


Cossairt's talk, "Surface-Shape Studies of Gauguin's Monotypes," will be part of the AAAS symposium "Worth More Than a Thousand Words: State-of-the-Art Visualization in Cultural Heritage" to be held from 8:30 to 11:30 a.m. PST in Room LL21E of the San Jose Convention Center. Co-organized by Northwestern and the Art Institute, the symposium will feature international experts from universities, museums and industry with a focus on using computation and imaging to analyze valuable artworks noninvasively.


The new results establish Gauguin's use of materials and process in a chronological order, solving the puzzle of how "Nativity" was made. Gauguin created the print using a layering of images created on paper by drawings, transfer of images and two different inks. The surface topography research on "Nativity" and other graphic works by the artist will be part of a major Gauguin exhibit at the Art Institute in 2017.


The "Nativity" findings overturn an earlier theory as to how Gauguin might have produced the print. Cossairt's art conservator colleagues initially were "blown away" by the scientific results, so the research team reproduced, in an Art Institute lab, what they believed to be Gauguin's process. The printmaking process the research team had identified produced a print very similar to Gauguin's original.


"To measure the 3-D surface of the prints, we used some very accessible techniques that can be used by art conservators and historians around the world to analyze artworks," said Cossairt, who developed the software to analyze the imaging data. "In applying these techniques to Gauguin's work, we came up with some interesting answers to questions about what his printing process was." 

http://phys.org/news/2015-02-reveals-gauguin-creative.html

edited by kcontents


"from past to future"

데일리건설뉴스 construction news

콘페이퍼 conpaper 



.

댓글()