세계 최대 메가프로젝트 '베이징 신공항' 1기 건설공사 연내 착공 Beijing Daxing International Airport, China
1기 만 7조3193억원 규모
최종적으로 연간 1억3000만 명 수용 설계
국내선 지방항공 제외
Illustration picture of Beijing Daxing International Airport. source airport-technology.com
CAAC – Beijing Daxing International Airport, China
The project involves the construction of a new airport with a capacity to handle
120 to 200 million passengers per annum.
4.Nov.2014
Beijing Daxing International Airport
Beijing Daxing International Airport (Chinese: 北京大兴机场) or Beijing Capital Second International Airport (Chinese: 北京首都第二机场) is a planned new airport serving Beijing. The name of the future airport has not been made official yet The airport is to be built in Daxing District, located 46 km (29 mi) south of city center. The airport will be located on the southern part of Daxing along the border with Hebei province. The new airport is expected to serve Beijing, Tianjin and Hebei. The airport will cover an area of 2,680 hectares. The projected completion date for the new airport is October 2018. A new 37 km (23 mi) high-speed rail line is planned which will connect the airport to Beijing South railway station with a journey time of 30 minutes. All flights from Beijing Nanyuan Airport which is currently only used by China United Airlines, will be transferred to Daxing. The airport's master plan has been designed by airport consulting firm NACO and will feature a ground transportation centre providing the airport with public transportation links to high-speed rail, metro, expressways, Beijing Airport Bus routes, local buses and inter-airport transportation system. Other consulting firms are competing to design the terminal building. wiki |
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Dutch architects NACO to design new Beijing airport
http://www.hollandtrade.com/media/news/news-archive/index.asp?bstnum=4890&PageIndex=39
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베이징 신공항(제2 공항: Beijing Daxing International Airport) 제1기 공사가 올해 말 착공에 들어가 2019년 완공될 예정이다. 신공항과 베이징 도심을 연결하는 고속전철 공사도 내년에 착공되어 신공항 운영과 동시에 운행을 시작한다.
신공항 건설은 현재의 베이징 수도(首都)국제공항(Beijing Shoudu International Airport, PEK)이 연간 약 7500만 명을 수용할 수 있지만 2025년에는 연간 여객 수가 1억 명에 육박하는 등 포화상태에 이를 것으로 예상되는 가운데, 공항의 추가확장이 어렵다는 판단 아래 추진되는 것이다.
지난 11월 26일 베이징시정부 발전·개혁위원회 옌잉(燕瑛·여) 부주임은 제18회 베이징-홍콩 경제협력 상담회 석상에서 ‘베이징 시의 중대 프로젝트’로서 신공항 건설계획을 설명했다.
옌잉 부주임은 “신공항 1기공사에는 인민폐 약 410억 위안(약 7조3193억원)의 투자가 필요한데, 베이징시 정부는 공개입찰 등을 통해 전액 사회 자본을 도입할 것”이라고 밝혔다.
또한 투자자에게 일정 기간 특허 경영권을 부여하여 투자·건설·운영관리를 담당하도록 하는데, 투자자는 발권과 종합 경영관리 및 정부와 약정한 방식을 통해 투자를 회수하고 합리적 수익을 얻게 될 것이라고 부언했다. 투자 수익은 원칙적으로 8% 이하로 하는데, 특허기간이 종료되면 베이징시정부 유관부서에 무상으로 인도하게 된다.
2012년 10월 네덜란드의 공항컨설팅 회사 NACO에 의해 발표된 베이징 신공항 기본계획에 따르면, 신공항은 개항 초기 활주로 4개, 연간 이용객 4500만 명을 시작으로 시설 규모를 점차 늘려가 최종적으로 2025년에는 미국의 하츠필드 잭슨 애틀랜타국제공항(ATL)보다 크게 만든다는 계획이었다.
뉴욕 케네디(JFK), 런던 히드로(LHR) 등 2개 공항의 연간 이용객 숫자보다 2300만 명을 상회하는 연간 1억3000만 명을 수용하는 것으로 설계돼 있었다. 글로벌이코노믹 윤상준 기자 |
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