직장에서 '개인 자리'가 사라진다 Why the workplace of the future won’t give you your own desk

탄력근무제, 현장근무 등 이동 잦아져 빈자리 많아

다른 장소에서 일해

개인 지정석 대신 공용석·회의장·협업장·개인공간 확충

한국도 업무시스템의 효율성 고려 과감하게 개선해야해

 

bbc london office

kcontents

 

 

"직장에서 내 책상이 사라지고 있다"

 

미국의 인터넷 매체 '쿼츠'는 21일(현지시간) 미국과 영국 등 주요 선진국의 직장에서 '직원들의 개인별 고정석'이 사라지고 있다고 보도했다.

 

지금까지 '내 자리'가 사라지는 이유 대부분은 비용을 아끼자는 이유에서지만 최근 들어선 각 직장에서 일하는 사람들의 근무 형태가 크게 바뀌고 있는 데 따른 것이다.

 

탄력근무제, 현장근무 등 직장인들의 업무 형태가 고정석이 필요 없을 정도로 이동이 많아지고 있기 때문이다. 특히 직장 내에서도 협업, 그룹업무 등의 수요가 점차 늘어나고 있다. 

 

게다가 인터넷 등 각종 기기의 발달로 직장인들이 일터의 개인 책상에 묶여 있을 필요가 없다는 달라진 풍속도도 내 책상이 사라지는 이유다.

 

사무실 용품업체 테크니언의 제니퍼 버치 부사장은 "점차 많은 사람이 개인 책상이 아닌 다른 장소에서 일하고 있다"면서 전통적인 직장 내 공간 배치 방식에 변화가 불가피하다고 지적했다.

 

이에 따라 최근에는 상당수 일터에서 책상 등 공간 배치가 소규모 인원이 함께 일할 수 있는 방식으로 바뀌는 추세다. 

 

아울러 개인 책상은 전통적인 '내 책상' 대신에 주변의 방해를 받지 않고 장시간 통화할 수 있거나, 혼자서 일에 몰두할 수 있는 새로운 '개인 공간'의 형태로 바뀌고 있다.

 

영국의 공영방송국 BBC의 런던 본사는 5천600명이 일하고 있지만, 사무실에 배치된 개인용 책상은 3천500개에 불과하다.

 

나머지 공간은 대부분 협업 등을 위한 새로운 방식으로 짜였다.

 

이런 세태 때문에 BBC방송의 코미디 프로그램에서는 자사의 공간 실태를 빗대어 '자리 뺐기' 농담이 나올 정도다.

 

미국 뉴욕에 본사를 둔 금융회사 씨티그룹의 롱아일랜드시티 사무실에는 200명의 직원이 일하고 있지만, 무려 150개의 책상은 주인이 없다. 이에 대해 '하버드비즈니스리뷰'는 "직장 내 일터와 공간을 최적화하려는 대표적인 실험 사례"라고 평가했다.

 

씨티그룹이 이처럼 공간 배치를 확 바꾼 것은 휴가, 병가, 출장, 탄력근무 등으로 대부분의 개인 지정석이 항상 비어 있다는 문제를 개선하기 위해서다.

 

지정석이 없다고 해서 씨티그룹의 사무실 공간이 무정부 상태가 되는 것은 결코 아니다.

 

지정석이 많이 줄어든 대신 직원용 탈의실이나 쉼터, 회의실, 방해받지 않고 쓸 수 있는 새로운 개인공간 등을 크게 확충한 덕분이다.

(뉴욕=연합뉴스) 이강원 특파원 gija007@yna.co.kr

 

Why the workplace of the future won’t

give you your own desk

 

No place to lay your tchotchkes.(Reuters/Robert Galbraith)

 

First they came for the offices, replacing four-walls-and-a-door situations with desks in cubicles, even for workers of considerable stature (paywall).

 

Now they’re coming for the desks themselves.

 

On both sides of the Atlantic, big companies are moving toward more flexible setups that do away with assigned workstations. The financial motivation to make the most of premium office space is primary. But another big driver now, and going forward, is mobility.

 

More people are working remotely now, creating workstation vacancies that irk the people paying the rent. But there’s more to it than that, according to Jennifer Busch, vice president of architecture and design at office furniture maker Teknion.

 

“It used to be that when you referred to the mobile worker you were talking about a person who works outside the office,” Busch tells Quartz. “Now you’re just as likely to be referring to someone that’s in the office environment, but they’re mobile because their technology has untethered them from their desk.”

 

Meanwhile, companies are becoming more conscious of the needs of different employees, according to Busch. Some people thrive on the energy of the open office (and it very likely is an open office) while more introverted people tend to suffer.

 

Both trends—the untethering and the desire to accommodate a range of work styles—point to a need for more variety in the space that companies offer. Desks are important, but so are more casual sitting areas where small groups can collaborate, as well as more private areas (the idea here being that there’s a space not only where people can go take a phone call, but one where someone who needs an hour of peace and quiet to finish something can find it).

 

And when there are space constraints, as is often the case, the need for gathering spots or private areas often comes at the cost of individual work stations, either in size, number, or personal ownership.

 

At the BBC headquarters in London, there are 3,500 desks for a staff of 5,600, spawning employee complaints about being able to find a place to work, and inspiring mockery in the organization’s own workplace comedy show.

 

The transition to unassigned desks appears to be going more smoothly in the human resources division of Citigroup. Its workspace, in a Citi office complex in Long Island City, Queens, has 150 unassigned desks for 200 staff and has become a pilot in the company’s effort to “optimize the company’s workspace,”  according to a recent piece at the Harvard Business Review.

 

Previously, the group’s offices were underused—people were always out for one reason or another, be it vacation, illness, work travel, or because they had a flexible schedule.

It’s not anarchy at Citi. The office is loosely organized by function, there’s a locker room available to store stuff, and there are conference rooms and some shared private space available for meetings or phone calls. Despite the lack of seat assignments, Karyn Likerman, head of inclusion programs and work-life strategies, told HBR that she and her Citi colleagues tend to sit at the same desk most days, even though it’s not technically their space.
qz

 

"From past to future"

 

 

Construction News
CONPAPER

 

댓글()