캘리포니아, 5870억불이 소요되는 LA~호노룰루 해저 고속철 승인? California Approves $587 Billion High-Speed Rail Link to Hawaii
중국의 베이징~뉴욕 해저 고속철 건설 계획안
Honolulu~Los Angeles, Undersea rail tunnel
캘리포니아 유권자들이 무려 5870억불이 소요되는 LA~호노룰루간 해저
고속철 건설계획을 압도적으로 승인했다고 보도 매체가 밝혔다.
총 길이 4,160km의 이 해저 고속철도 건설계획은 현존 세계 최장 해저터널인
일본의 세이칸 터널의 무려 185배나 된다.
건설 착수는 2018년으로 기대하고 있다.
그런데 왜 5시간 걸리는 항공편이 있는데 15시간이나 소요되는 고속철도를
건설하려고 할까?
그것은 캘리포니아의 엄청난 경제 활성화 효과 때문이라고 한다.
캘리포니아 유권자들은 2008년에도 100억불의 LA~샌프란시스코 고속철 공사비를
승인했었지만 그 금액은 추후 무려 6배로 불어난 바 있다.
좀 비현실적인 발상이지만 캘리포니아 유권자들은 어쨌든 이런 거대한 프로젝트가
성사되어 경제적으로 많은 도움을 받기를 바라는 염원일 것이다.
<Editor 황기철 Hwang Ki Chul>
일본의 세이칸 해저터널
kcontents
[Rumor]
California voters have overwhelmingly approved plans for a high-speed rail link to Hawaii.
According to election officials, Proposition 49 -- which would use public money to build a 2,600-mile-long undersea rail tunnel between Honolulu and Los Angeles -- passed with a resounding 78 percent of the vote.
The total cost of the project is estimated at $587 billion and barring any court challenges construction is expected to begin in 2018.
“This is a great day for California,” says Walter Miller, leader of the Yes on 49 campaign. “Sure it’s relatively easy and cheap to fly to Hawaii.
But why would you want to take a 5-hour flight, when you can take a 15-hour train ride in an underground tube?
“Here in California we’re disrupting the future of transportation with this tunnel. It’s going to be an enormous boost to our economy.”
California has a long history of high-speed rail boondoggles.
Voters approved a $10 billion high speed rail link from San Francisco to Los Angeles in 2008, only to see its costs skyrocket sixfold in the years since.
However, the astronomical cost of the Hawaii project seems not to trouble its supporters. dailycurrant |
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