멕시코 정부, 중국컨소시엄과의 37억불 고속철도 계약 파기 Mexico cancels Chinese bullet train deal
사업자 선정에 합법성과 투명성에 의혹
재입찰 하기로
멕시코시티~퀘레타로시 노선도
[관련보도링크]
중국철도건설(CRCC), 37억불 규모 멕시코 고속철도 프로젝트 수주 Chinese-led consortium wins Mexico high-speed rail project
kcontents
멕시코 정부가 최근 중국 국영철도건설 회사 주도 컨소시엄과 체결한 수십억 달러 규모의 고속철도 건설 계약을 돌연 파기하면서 재입찰한다고 선언했다.
7일(현지시간) 제라르 루이즈 에스빠르자 멕시코 통신교통부 장관은 엔리케 페냐 니에토 멕시코 대통령이 지난 3일 중국철도총공사 주도 컨소시엄과의 고속철사업 계약을 취소하고 사업자 선정을 다시 시작하기로 결정했다고 밝혔다고 AFP 등 외신이 전했다.
이에 앞서 3일 해당 컨소시엄은 수도 멕시코시티와 산업도시 케레타로를 잇는 210㎞ 길이의 고속철 건설공사 입찰에서 공사를 따낸 데 성공했다.
컨소시엄은 37억5000만 달러(4조930억원) 규모의 해당 공사를 단독 입찰 형식으로 따냈었다.
이런 가운데 에스빠르자 장관은 이번 계약 파기와 관련해 "사업자 선정의 합법성과 투명성과 연관돼 의혹이 제기됐기 때문"이라면서 "당국은 국회 청문회 등을 통해 모든 의혹을 해명하겠다"고 밝혔다. 이어 그는 "이번 입찰 과정이 합법적으로 진행됐지만 니에토 대통령이 사업의 중요성과 거액의 자금 투입을 고려해 어떤 의혹도 남기지 않으려고 이런 결정을 내렸다"고 강조했다.
아울러 지난달 15일 마감된 입찰에는 다수 멕시코 기업이 포함된 컨소시엄이 유일하게 참여했고, 일본 미쓰비시, 프랑스 알스톰, 캐나다 봄바르디어, 독일 지멘스 등 다른 16개 회사는 입찰을 포기했다.
한편 중국이 고속철 사업을 적극 벌이면서 이번 계약 파기가 양국 관계에 미칠 파장이 주목받고 있다. 니에토 대통령은 시진핑(習近平) 국가주석의 초청에 의해 10~13일 중국을 공식 방문해 아시아·태평양경제협력체(APEC) 기간 열린 비공식 정상회담에 참석하는 등 여러 일정을 소화하게 된다. [서울=뉴시스]문예성 기자 sophis731@newsis.com |
Mexico cancels Chinese bullet train
MEXICO CITY: Mexico abruptly withdrew a multi-billion-dollar deal Thursday with a Chinese-led consortium to build the country’s first bullet train after concerns were raised about the bidding process.
The government had awarded the $3.75 billion contract to the China Railway Construction Corp. and four Mexican partners on Monday after the group had been the only one to submit a bid.
But President Enrique Pena Nieto scrapped the deal to avoid “any doubts about the legitimacy and transparency” of the bidding process, said Transport Minister Gerardo Ruiz Esparza. Ruiz Esparza told the Televisa network that Pena Nieto had taken the decision “moments ago” and that the bidding would start over.
The transport ministry said in a statement that the president made the decision “due to the doubts and concerns that have emerged in public opinion.” More time will be allotted to encourage more train-makers to make proposals, the ministry said.
The Chinese-Mexican consortium faced no opposition when it was picked Monday to build the 210-kilometer (130-mile) high-speed rail between the capital Mexico City and the central manufacturing hub of Queretaro.
Pena Nieto surprisingly revoked the deal three days before flying to China for an Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) summit and a two-day state visit in his latest effort to forge closer ties with the Asian powerhouse.
The high-speed rail project is part of Pena Nieto’s plan to bring back passenger trains to Latin America’s second-biggest economy.
But only one group submitted a proposal by the October 15 deadline.
The transport ministry said at the time that 16 companies decided against entering the contest, including industry giants Mitsubishi of Japan, Alstom of France, Bombardier of Canada and Siemens of Germany.
It did not explain why the companies shied away from making bids.
When announcing the winner on Monday, Ruiz Esparza said it was not unusual for just one group to bid for a high-speed train project, noting that on average, only two companies make bids for such projects worldwide.
Prior to scrapping the deal, the government had expected construction to start in December and operations to begin in 2017.
The project aims to carry 23,000 passengers per day at speeds of up to 300 kilometers per hour, reducing the commute between Mexico City and Queretaro from two-and-a-half hours to 58 minutes.
Mexico would become the first Latin American nation to have a bullet train after Brazil and Argentina postponed their own high-speed rail projects.
While Mexico has freight railways, the country now only boasts some tourist trains after regular passenger lines disappeared following the sector’s privatization in the 1990s.
Mexican and Central American migrants have illegally hitched rides on top of a cargo train dubbed La Bestia (The Beast) to head north to the United States, a risky trip that has killed or maimed many passengers. -AFP |
Construction News
CONPAPER