이란, 28억달러 규모 '테헤란 국제 물류 허브공항' 만든다 Iran Plans $2.8 Billion Airport Expansion, Adviser Says

핵협상 타결 기대감 높아지면서 외국 자본 유치;

타결 안 되더라도 이란 시장 리스크 프리미엄 有


An overview of the new Airport ,Imam Khomeini International airport

 

 

이란 정부는 최근 미국 등 서구진영과의 핵협상 타결 기대감이 높아지고 있는 시점에서 외국 자본을 적극 수용하기 위해 공항 등 인프라 사업에 나선 것으로 풀이된다.


이란과 서구진영은 이란 핵 관련 제재조치가 해제되고 인구 7500만명의 이란 시장에 외국 기업들이 진출할 수 있기를 기대하고 있다.


공항 건설은 이를 위한 사전 작업이다. 이란 건설업체 라샤르 인터내셔널 그룹은 “정부는 연간 승객 2000만명을 수용할 수 있는 국제공항 착공을 준비 중”이라고 밝혔다고 블룸버그통신이 15일(현지시간) 보도했다.


이는 지난해 연간 4000만명을 수용한 인천국제공항의 절반 규모다. 이란 정부는 이란을 중동 내 물류 허브로 만들겠다는 계획이다.


이란은 지리학적으로 아프가니스탄과 함께 남아시아와 유럽을 잇는 관문 역할을 하고 있다. 새 공항이 등장하면 현재 국제공항 역할을 하고 있는 이맘 호메이니 국제공항은 국내선으로 활용할 계획이다.


테헤란에서 남서쪽으로 45km 떨어진 이맘 호메이니 국제공항의 연간 수용 승객 수는 600만명으로 새 국제공항의 절반에도 못 미친다.


블룸버그는 라샤르 인터내셔널 그룹 관계자 말을 인용해 현재 프랑스, 중국, 말레이시아 등이 이번 국제공항 건설에 관심을 보이고 있다고 전했다. 이란 정부가 국제공항 착공을 추진하는 이유는 서구권과의 핵협상이 타결될 것이라는 기대감 때문이다.


주요 6개국(유엔안전보장이사회 5개 상임이사국+독일)과 이란은 다음달 24일을 협상 시한으로 정하고 핵협상을 벌이고 있다.
이데일리 김태현 기자

 

Iran Plans $2.8 Billion Airport Expansion, Adviser Says

 

 

By Ladane Nasseri Oct 16, 2014
Iran plans a $2.8 billion expansion of Tehran’s main international airport and France’s Bouygues SA (EN) is among companies to express interest, the local consulting company on the proposal said.

 

“The project at hand is for a new terminal with the capacity to handle 20 million” passengers, Mohammad Kiaie, chairman and chief executive officer of Tehran-based Rah Shahr International Group, said by phone from London on Oct. 14. A tender could take place as soon as two months from now, he said.

 

Diplomats from Iran and world powers are seeking an accord that may lift the sanctions imposed over the Islamic Republic’s nuclear program, opening a market of 75 million people to foreign companies. Aviation is among the areas most affected by the sanctions, which have left the country unable to modernize its fleet of commercial planes.

 

Imam Khomeini International Airport, about 40 kilometers (25 miles) southwest of the Iranian capital, currently has capacity for 6 million air travelers a year. Once the expansion is complete, the existing terminal will be used for domestic flights, Kiaie said.

 

He said companies from France, China and Malaysia have signaled interest, citing Paris-based Bouygues SA and Aeroports de Paris (ADP)’s ADPI unit. A Bouygues spokesman declined to comment, and spokesmen’s phone lines at ADPI were busy.

 

Without the removal of sanctions, “the risk premium of the Iranian market is likely to remain too high for foreign investors,” said Ali Vaez, an Iran analyst at the International Crisis Group.

Aircraft Needs


Businesses are already positioning themselves for that eventuality, though. Toulouse, France-based Airbus Group NV (AIR) was among about 200 companies to attend a conference in London yesterday on potential investment in Iran. Iranian business leaders were there too, and could be seen networking with western counterparts during lunch and coffee breaks.

 

Iran needs 300 passenger aircraft while it only has half that number in operation, Fars news agency cited Alireza Jahangirian, the head of the country’s civil aviation authority, as saying this week.

 

The government aims to ultimately position Iran as the leading hub for cargo transportation and the second in passenger transportation in the Middle East, Kiaie said. Iran, which seeks eventually to establish a free-trade zone at Khomeini airport, could tap into increasing traffic that goes through Dubai.

 

The new airport terminal is due to be built in five years, though it could take longer depending on whether sanctions are eased, Kiaie said. The project could be split into two phases with the first increasing capacity by 12 million passengers, he said.

bloomberg

 

 

 

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