건설업계가 주목하는 시장 인도네시아..."인프라 확충에 집중, GDP 10.5% 비중" VIDEO: DOF chief: Full stream ahead for ‘BBB’ infra projects despite global headwinds


DOF chief: Full stream ahead for ‘BBB’ infra projects despite global headwinds


The Department of Finance (DOF) has reaffirmed the Duterte administration’s commitment to pursue its ambitious “Build, Build, Build” (BBB) infrastructure program despite global headwinds that beset the Philippines.


Nikkei Asian Review




 

건설업계가 주목하는 시장 인도네시아..."인프라 확충에 집중, GDP 10.5% 비중"


건설시장 규모는 지난해 1000억달러

올해 1,150억불 넘어설 듯


2014년 조코위 이후 인프라 건설 가속

“Build, Build, Build” (BBB) infrastructure program 캠페인 전개


  ‘1만7000여개 섬으로 구성된 동남아시아 인구대국.’

2014년 조코 위도도(이하 조코위) 대통령이 당선된 후 인프라 확충에 집중하는 인도네시아는 우리 건설업계가 주목하는 시장이다.

 

인구는 2억6679만명으로 세계에서 네 번째로 많고 국토면적은 190만4569㎢로 대한민국의 19배 크기다. GDP(국내총생산) 규모는 1조52억달러로 세계 16위다. 1인당 국민소득은 4000달러에 못미치나 수도 자카르타는 2만달러에 육박할 정도로 지역별 격차가 있다. 수출과 투자확대로 최근 연평균 5%대 성장세를 이어왔다. 

 

조코위 대통령은 취임 후 2019년까지 5519조루피아(약 414조원) 규모의 중기 국가개발계획을 발표했다.

  

인도네시아 건설시장 규모는 지난해 1000억달러를 처음으로 넘어섰고 올해는 1150억달러에 이를 전망이다. GDP 대비 건설시장 비중이 10.5%일 정도로 인프라 투자에 주력한다. 



  

초기 인프라시장은 중국과 일본이 선점했으나 점차 한국 기업들의 수주가 늘어나는 추세다. 

  

해외건설협회에 따르면 국내 건설사들은 2010년 이후 인도네시아에서 매년 10억달러 안팎의 수주실적을 올렸다. 2011년 기록한 22억4854만달러가 연간 최대 실적이다. 2016년이 1억3171만달러로 가장 부진한 해였으나 이후 회복세를 이어간다. 올 10월 말까지 수주액은 8억5680만달러로 집계됐다.


 

  

국민 10명 중 9명은 이슬람교여서 생활관습이 쿠란(이슬람교 경전)에 좌우된다. 낯선 사람은 의심하나 한번 신뢰를 형성하면 끝까지 믿는 편이다. 때문에 제대로 된 비즈니즈 관계를 맺으려면 최소 3~5년의 시간이 필요하다는 게 현지 관계자들의 설명이다. 



  

국내 기업이 신규 사업을 수주하긴 녹록지 않은 환경이다. 외국 건설업체는 대형 면허만 받을 수 있는 데다 각종 인허가 대가로 사례금을 요구하는 관행도 있다. 외국업체가 건설업을 영위하기 위해선 지사 또는 현지법인을 설립해야 하고 수주 시 반드시 현지업체(30% 이상)가 공동 참여해야 한다.

  

대형 프로젝트 입찰 시 진행이 늦고 낙찰자 선정에 기술과 가격 이외에 비상업적 요소가 많이 고려된다는 점도 현지 시장의 특징이다.

  

하지만 도로와 철도 등 교통인프라사업을 비롯해 역세권 개발과 부동산 관련 건축공사까지 사업범위가 확대되면서 국내 기업들도 이곳에서 새로운 성장동력을 찾을 수 있다는 기대감이 높다. 특히 롯데건설은 현지 디벨로퍼와 업무협약을 체결하고 오피스, 쇼핑몰, 호텔 레지던스 등의 복합개발 프로젝트에 박차를 가하고 있다. 

  

업계 관계자는 “자카르타는 중장기적으로 쇼핑몰, 주택 등 생활인프라 수요가 계속 늘어날 것”이라며 “국내 업체들도 기존 플랜트 건설 외에 포트폴리오를 다변화하는 전략을 추진할 것으로 보인다”고 했다.

유엄식usyoo@mt.co.kr 머니투데이


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During the visit of a Philippine delegation in Bali, Indonesia, early this month, Finance Secretary Carlos G. Dominguez III pointed out that the headwinds that the Philippine economy is now facing include sharply rising prices of oil in the world market which, he stressed, is among the factors pushing up inflation.




He told top executives of Standard Chartered Bank that concerns over the escalating trade dispute between the United States and China, as well as the US Federal Reserve System’s “aggressive” stance on monetary policy normalization through interest rate hikes, are also among these headwinds.


The finance chief met with Standard Chartered’s Karby Leggett, managing director for Asia and Public Sector Head, and Paul Skelton, global head for Global Banking and Institutional Banking Head, on the sidelines of the Annual Meeting of the World Bank Board of Governors in Bali, Indonesia.


Dominguez told Leggett and Skelton that despite these challenges to the Philippine economy, “the BBB program is doing very well, with the Philippine government expanding its inventory of big-ticket assets that future administrations can later privatize to raise funds for its own priority programs.”




He cited as an example the New Bohol International Airport, which is located in the tourist island of Panglao in Central Visayas that began implementation in 2015, but was only 5 percent completed by the time President Duterte assumed office a year later.


The original completion date for the airport during the previous administration was in 2021, which under President Duterte was moved up to 2018. As a result of the advanced schedule, the airport is now set to be launched before the end of this year.


Oxford Business Group

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“We are building up our assets which some future governments, when they need the money, which I’m sure they will, can opt to sell,” Dominguez said.




Leggett pointed out that the Philippines’s foreign exchange reserves remain strong, as well as the pace of gross domestic product growth, with only the current account deficit falling behind. He said this was understandable considering the massive importation of capital goods needed for the country’s infrastructure modernization program.


Overall, Leggett said, the long-term outlook for the Philippine economy is “extremely positive.”


The BBB program of the Duterte administration consists of 75 flagship infrastructure projects, which is envisioned to usher in the “golden age of infrastructure” in the Philippines.

https://businessmirror.com.ph/dof-chief-full-stream-ahead-for-bbb-infra-projects-despite-global-headwinds/



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