인도네시아, 100억불 규모 '제2 수카르노 하타 공항계획' 건설 추진 Jakarta plans $10bn waterfront airport as travel demand surges


Jakarta plans $10bn waterfront airport as travel demand surges

Together with Soekarno-Hatta Airport, the two create region's biggest gateway


JUN SUZUKI, Nikkei staff writer

October 18, 2018 09:57 JST


JAKARTA -- The Indonesian government plans to build a new airport outside Jakarta to accommodate a growing number of business travelers and tourists as the country's economy expands.


Soekarno–Hatta International Airport - Wikipedia/Wikipedia




 


인도네시아, 100억불 규모 '제2 수카르노 하타 공항계획' 건설 추진


"연 1억명 시대연다"


해상 매립 건설

2020년대 착공


10개 새 공항 건설

기존 수카르노 하타 국제공항에도 제4터미널 건설


  인도네시아 정부가 수도 자카르타 인근 해상을 매립해 동남아시아 최대 신공항 건설에 나선다. 연간 여객수용능력만 1억명 이상에 달할 것으로 보인다. 각국 허브공항 경쟁이 과열될 것이라는 우려도 제기된다.


니혼게이자이신문은 18일 자카르타발 기사를 통해 이 같은 내용의 '제2 수카르노 하타 공항계획' 초안이 작성됐다고 보도했다. 


Soekarno-Hatta airport /Travel Wire Asia

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신공항은 수도 자카르타 근교에 위치한 수카르노 하타 국제공항에서 북쪽으로 약 15km 떨어진 해상을 매립, 2020년대부터 착공된다. 활주로 2개, 여객 터미널, 비행기 정비시설 등이 건설될 예정이다. 건설 사업비는 100억달러 상당으로 추산된다.




인도네시아 정부는 기존 수카르노 하타 국제공항에도 제4터미널을 건설하고 활주로를 확장키로 했다. 기존 국제공항과 신공항 사이에는 철도와 고속도로를 연계해 운영키로 했다. 니혼게이자이신문은 "건설사와 상사 등에 투자기회가 될 것"이라며 "민관 파트너십 방식(PPP)을 활용해 민간기업에 투자를 촉구했다"고 언급했다.


이에 따라 자카르타 국제공항의 전체 여객수용능력은 인근 싱가포르의 창이공항을 웃도는 연간 1억명 이상으로 확대될 전망이다. 신공항의 연간 여객수용 능력만 2500만명 이상으로 예상된다. 지난해를 기준으로 한 수카르노 하타 국제공항의 이용자 수는 전년 대비 8% 늘어난 6300명으로, 매 해 증가세를 이어가고 있다.


인도네시아 정부는 현재 자카르타 공항에서 여객수용능력을 초과한 혼잡과 지연이 잇따르자 공항 건설계획에 착수했다. 인도네시아의 인구는 2억6000만명 이상으로 동남아 지역에서 최대 규모다. 2030년에는 국내총생산(GDP) 규모도 세계 10위권에 들어설 것으로 예상되고 있다.  


현재 동남아 최대 규모인 싱가포르 창이공항도 제5터미널과 새 활주로 건설을 계획하고 있어, 동남아 지역에서의 허브항공 경쟁도 심화할 것으로 보인다. 태국 방콕의 수완나품 공항 역시 여객수용능력을 3배로 끌어올리기로 했다. 당초 태국은 연간 4500만명이 이용할 것으로 추산하고 2006년 수완나품 공항을 개항했으나, 현재 이용객은 6500만명에 달한다. 필리핀 마닐라에서도 신공항 건설계획이 떠오르고 있다. 


니혼게이자이신문은 "동남아에서 저비용항공사(LCC)의 보급 등으로 세계 항공수요를 견인하고 있다"고 전했다. 니잔해 아시아태평양 지역에서 국제선을 이용한 여행객은 전년 대비 9.4% 늘었다. 

조슬기나 기자 seul@asiae.co.kr [아시아경제] 


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The project is expected to cost roughly $10 billion. It will also become the largest infrastructure development project under the government of President Joko Widodo since its inauguration in October 2014.




The facility will be built on reclaimed land about 15 km north of the existing Soekarno-Hatta International Airport, according to a draft plan from Indonesia's state-run airport management company. Construction could begin in the next decade through a private-public partnership.


The plan involves establishing a joint venture to run the new airport, which would be 51% owned by Angkasa Pura II, the state-backed operator of Soekarno-Hatta, with private investors owning the remaining 49%. A more detailed financing scheme for the project has yet to be worked out.


The new airport will have two runways, a passenger terminal and a maintenance center for aircraft. A railway and highway are also under consideration to connect with Soekarno-Hatta, although details will be determined later.


This will be the first new airport around Jakarta since Soekarno-Hatta was opened in 1985. The two facilities are expected to have a combined capacity exceeding 100 million passengers per year, surpassing Singapore's Changi Airport, currently the largest airport in Southeast Asia.


 



With its gross domestic product projected to enter the world's top 10 in 2030, Indonesia expects to see a rise in business travelers and tourists. In 2035, 242 million people are expected to use airplanes, up 120% from 2015 levels, the International Air Transport Association predicts.


Augmenting the capital's gateway is therefore an urgent task for Widodo, who said last month that Indonesia will bid for the 2032 Summer Olympics as he aims to transform the country into an economic power.


Soekarno-Hatta handled about 63 million passengers in 2017, an 8% increase from the previous year. The airport has not been able to keep up with the rapid rise in travelers despite building a third terminal in 2016, leading to crowding and delays. The government will begin construction on a fourth terminal and new runway as soon as 2020 but is promoting a new airport as a more fundamental solution.


Other cities in Southeast Asia are also planning to boost their airport capacities to cope with a rise in visitors. Thailand will spend about $8 billion to roughly triple capacity at Suvarnabhumi Airport in Bangkok. The facility was expected to accommodate 45 million passengers a year when it opened in 2006 but currently handles 65 million. The Philippines and Vietnam are also hurrying construction to enlarge their airports.




More Southeast Asians are traveling by plane as the region's middle class expands. The Asia-Pacific region is expected to experience 5.5% growth in passenger air traffic in the 20 years through 2037 compared with an estimated world average of 4.4%, according to Airbus.


A rise in travelers in Southeast Asia is also having ripple effects on airports outside the region. Japan's Narita Airport, a major transit point between Southeast Asia and North America, is considering adding a third runway.

https://asia.nikkei.com/Economy/Jakarta-plans-10bn-waterfront-airport-as-travel-demand-surges

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