낯 부끄러운 한국의 언론 실태..."4년 연속 세계 최하위 수준" VIDEO: Reuters Institute Digital News Report 2019


Reuters Institute Digital News Report 2019


This year’s report comes against the backdrop of rising populism, political and economic instability, along with intensifying concerns about giant tech companies and their impact on society. News organisations have taken the lead in reporting these trends, but also find themselves challenged by them – further depressing an industry reeling from more than a decade of digital disruption.




reutersinstitute.politics.ox.ac.uk


Reuters Institute Digital News Report 2019

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낯 부끄러운 한국의 언론 실태..."4년 연속 세계 최하위"



가짜 뉴스 남발

정치 개입 덕분


한국 언론이 살아나려면 철저한 중립 지켜야 해


핀란드(59%) 포르투갈(58%), 덴마크(57%), 

네덜란드(53%), 캐나다(52%) 등 최고의 신뢰도


    세계 주요 38개국에서 진행한 언론 신뢰도 조사에서 한국인들의 언론 신뢰도는 최하위로 나타났다. 한국 언론은 2016년 해당 조사에 처음 포함된 뒤부터 4년 연속 신뢰도 최하위라는 불명예에 빠졌다.


영국 옥스퍼드대학교 부설 로이터저널리즘연구소가 13일 공개한 ‘디지털뉴스리포트 2019’에 따르면 한국인들의 뉴스 신뢰도는 22%로 38개국 가운데 맨 뒷자리를 기록했다. 이번 조사에는 38개국의 7만 5000여 명이 응답했고, 한국에서는 한국언론진흥재단이 공식 협력 기관으로 참여해 2035명이 조사에 응했다.



한국 언론 신뢰도 4년 연속 최하위 - 영국 옥스포드대학교 부설 로이터저널리즘연구소가 발간한 ‘디지털뉴스리포트 2019’에서 한국은 언론 신뢰도 22%로 조사 대상 38개국 중 최하위로 집계됐다.




이번 조사에서 자국에서 보도되는 뉴스 ‘대부분을 신뢰할 수 있다’고 응답한 사람의 평균은 42%로 한국보다 2배 가량 높은 것으로 파악됐다. 핀란드는 신뢰도 59%로 해마다 이 조사에서 가장 높은 신뢰도를 보이고 있고, 포르투갈(58%), 덴마크(57%), 네덜란드(53%), 캐나다(52%) 순으로 신뢰도가 높았다.



반면 한국은 2016년부터 올해 조사까지 20% 초반 신뢰도로 최하위를 기록하고 있는 가운데 지난해 신뢰도 35%였던 프랑스가 1년 만에 11%p 하락하며 38개국 중 37위로 떨어졌다. 이는 지난해 11월 에마뉘엘 마크롱 대통령의 유류세 인상 발표로 촉발돼 지금도 이어지고 있는 ‘노란조끼 시위’로 프랑스 내 정치와 경제가 불안정한 상태에 빠지면서 프랑스 국민들의 언론 신뢰도도 대폭 떨어진 것으로 풀이된다.


타이완(28%)과 헝가리(28%), 그리스(27%) 등도 언론 신뢰도가 낮은 것으로 파악됐다.

박성국 기자 psk@seoul.co.kr [서울신문]


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Platform power – and the ruthless efficiency of their advertising operations – has undermined news business models contributing to a series of high-profile layoffs in traditional (Gannett) and digital media (Mic, BuzzFeed) in the early part of 2019. Political polarisation has encouraged the growth of partisan agendas online, which together with clickbait and various forms of misinformation is helping to further undermine trust in media – raising new questions about how to deliver balanced and fair reporting in the digital age.




Against this background we are seeing some real shifts of focus. News organisations are increasingly looking to subscription and membership or other forms of reader contribution to pay the bills in a so-called ‘pivot to paid’. Platforms are rethinking their responsibilities in the face of events (Christchurch attacks, Molly Russell suicide) and regulatory threats, with Facebook rebalancing its business towards messaging apps and groups – the so-called ‘pivot to private’. Meanwhile audiences continue to embrace on-demand formats with new excitement around podcasts (New York Times, Guardian) and voice technologies – the so-called ‘pivot to audio’.


South Korea Analysis/reutersinstitute.politics.ox.ac.uk

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And amid all this frenetic change, some are beginning to question whether the news media are still fulfilling their basic mission of holding powerful people to account and helping audiences understand the world around them. The questioning comes in the form of government inquiries in some countries into the future sustainability of quality journalism (with recommendations as to what can be done to support it). But it also comes from parts of the public who feel that the news media often fall short of what people expect from them.




Our report this year, based on data from almost 40 countries and six continents, aims to cast light on these key issues, principally through our survey data but supplemented with in-depth qualitative research on the news habits of young people in the UK and US. The overall story is captured in this Executive Summary, followed by Section 1 with chapters containing additional analysis on key themes and then individual country pages in Section 2 carrying additional context provided by local experts in each market.

https://observatoriocibermedios.upf.edu/reuters-institute-digital-news-report-2019


  

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