몰디브 "中, 일대일로 프로젝트 비용 뻥튀기" 비난 VIDEO: Maldives Says China is Building Projects at Inflated Prices

Maldives Says China is Building Projects at Inflated Prices

BY REUTERS

November 26, 2018 Updated: November 26, 2018 Share

   

NEW DELHI—Maldives’ new finance minister said on Nov. 26 that China is executing infrastructure projects at vastly higher prices than originally proposed but the island nation cannot get out of its commitments now.


Maldives Male/Lonely Planet




 

몰디브 "中, 일대일로 프로젝트 비용 뻥튀기" 비난


참여국들 빚 폭탄을 안기고 있다는 비난 거세

경쟁 상대 제안 가격 5400만달러의 3배 지불


   중국이 일대일로(一帶一路:육상·해상 실크로드) 프로젝트 참여국에 빚 폭탄을 안기고 있다는 비난이 거세지고 있는 가운데 몰디브도 중국의 '뻥튀기' 비용 산정 문제를 지적했다.


27일 홍콩 사우스차이나모닝포스트(SCMP)에 따르면 이브라힘 아미어 몰디브 신임 재무장관은 인도 뉴델리 방문 중 기자들에게 중국의 일대일로 프로젝트가 안고 있는 문제점에 대해 지적했다.


그는 "중국이 집행하고 있는 인프라 프로젝트가 당초 계획했던 것 보다 가격이 많이 부풀려졌다"며 "말레에 건설된 병원의 경우 중국에 1억4000만달러 비용을 지불했는데, 이는 경쟁상대가 제안했던 가격 5400만달러의 3배 비용"이라고 설명했다.




이어 "하지만 이미 교량 건설 등 많은 프로젝트들이 완공된 상태여서 비용이 부풀려졌다는 것을 알면서도 몰디브 정부가 할 수 있는 일이 없다는 게 안타깝다"며 "중국과 협상을 다시 할수는 없지만, 우리는 남은 인프라 프로젝트에 대한 비용을 줄이는 것을 목표로 하고 있다"고 밝혔다.


중국은 일대일로 프로젝트 아래 몰디브를 비롯해 방글라데시, 네팔, 스리랑카 등 많은 국가에 항구, 교량, 고속도로 등 인프라를 구축하고 있지만, 최근 수백만달러가 들어가는 비용 문제 때문에 많은 국가들이 빚더미에 앉게 됐다는 비판을 받고 있다.


The China-Maldives Friendship Bridge constructed using funds from Beijing is seen in the Maldivian capital of Male, on Oct. 25, 2018. (Mainichi/Satoshi Matsui)/mainichi.jp 중-몰디브 우정의 다리

edited by kcontents




이달 취임한 이브라힘 모하메드 솔리 몰디브 신임 대통령이 자리에 앉자마자 이전 정권이 중국과 맺었던 각종 계약들을 재검토하며 몰디브가 중국의 빚 공포에 휩싸여 있다고 강조한 것도 같은 맥락이다. 신임 대통령은 전임 압둘라 야민 대통령 시절 진행된 일대일로 프로젝트 투자 등 친중국 정책으로 인해 나라 재정이 위기에 처해 있다고 판단하고 있다.


이 때문에 몰디브가 정권 교체 이후 본격적으로 탈(脫)중국 노선을 추진하고 있다는 얘기도 흘러 나오고 있다. 솔리 대통령의 수석 고문 역할을 하고 있는 모하메드 나시드 전 대통령은 최근 영국 언론과의 인터뷰에서 "중국과의 자유무역협정(FTA)는 매우 편파적"이라며 새 정부가 중국과의 FTA 집행을 막는데에도 주력하고 있다고 밝혔다.


몰디브는 일대일로 프로젝트와 관련해 중국에 15억달러(약 1조6900억원) 이상의 빚을 진 것으로 추산되고 있다. 관광 외에는 별다른 수입원이 없는 인구 44만명의 몰디브 경제를 고려하면 엄청나게 큰 액수다.

베이징 박선미 특파원 psm82@asiae.co.kr [아시아경제]



Indo-Pacific nations wavering under weight of China's 'One Belt One Road'

https://mainichi.jp/english/articles/20181128/p2a/00m/0na/011000c

edited by kcontents

President Ibrahim Mohamed Solih’s administration, which took office this month, is reviewing contracts awarded by his predecessor Abdulla Yameen. Most went to Chinese firms and are feared to have left the country in debt.




During a five-year building spree, China built a sea bridge connecting the capital city of Male to the main airport on another island and is developing the airport itself as well as building mass housing on land reclaimed from the sea.


But Finance Minister Ibrahim Ameer told reporters during a visit to New Delhi that his officials had spend the first week in office trying to reconcile loans that the previous government took for these projects and the sovereign guarantees that it gave for them.


“We believe that most of these projects are at inflated prices, and so we are looking at them,” Ameer said.


But he said the government could not go back on the contracts because many of these, including the bridge, were already completed.


“We cannot do much in terms of renegotiation but going forward our objective would be to reduce the cost of our infrastructure projects,” he said.




One of the projects was a hospital in Male awarded to China which had already run up a cost $140 million, far more than a rival offer $54 million that was originally made, Ameer said.


Signs of the infrastructure boom are everywhere in Male, from where tourists are whisked off in high speed boats to luxury resorts built on atolls.


Yameen also leased Chinese developers an unspecified number of islands to build resorts for tourists, a fifth of whom are Chinese, in a dramatic expansion of ties since Beijing opened its embassy in the Maldives eight years ago.


Male' City, Maldives/Flickr

edited by kcontents




China has built ports, bridges and highways in countries stretching from Bangladesh, Nepal, Sri Lanka, and its ally Pakistan as part of its One Belt, One Road (OBOR, also known as Belt and Road) initiative for a trade and transit corridor across Asia and into Europe.


But of late it has faced criticism that many of its massive projects costing millions of dollars are pushing the smaller countries into debt.


India, which has been traditional partner for most of the South Asian countries, has in addition viewed the expansive Chinese diplomacy as aimed at securing an outpost in some of the island nations such as Sri Lanka and the Maldives.


Maldives’ foreign minister Abdulla Shahid said he had assured Indian leaders that his country wanted the best of ties with its immediate neighbors and would return to an “India First” policy.




Prime Minister Narendra Modi attended Solih’s inauguration and said India stood ready to help the country tide over its financial difficulties.


China has underwritten millions of dollars in loans for infrastructure in the Maldives, located along its busy shipping route to the Middle East.

By Sanjeev Miglani

https://www.theepochtimes.com/maldives-says-china-is-building-projects-at-inflated-prices_2724054.html


 kcontents

댓글()